Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تکنیک های تصمیم‌گیری چند معیاره با رویکرد بهینه‌یابی تلفیقی و اثر آن بر تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: شعبه‌های بورس شهر تهران)

نویسنده:

چکیده:

ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اراﯾﻪ ﯾﮏ ﻃﺮح ﻧﻮآوراﻧﻪ ﺑﺮای ﺗﻘﺮﯾﺐ ﯾﮏ ﻓﻀﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﮔﺴﺴﺘﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺎرﺑﺮد ﻣﺪلﻫﺎی ﺑﻬﯿﻨﻪ ﯾﺎﺑﯽ در راﺳﺘﺎی دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﯿﺎری ﻗﻄﻌﯽ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻤﻠﮑﺮد روشﻫﺎی ﻣﻌﻤﻮل ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎره و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اﺳﺖ. روش ﻣﻮرد اﺷﺎره ﮐﻪ ﯾﮏ روﯾﮑﺮد ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد؛ در ﯾﮏ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮردی و ﺑﺮای رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﺑﻪ اﺟﺮا ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻘﺮﯾﺐ ﻣﻮرد اﺷﺎره ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﯾﮏ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎره در ﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻬﯿﻨﻪﯾﺎﺑﯽ، ﺑﺮای ﺳﻄﺢ ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﺴﺒﯽ ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ (ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﻣﺜﺒﺖ) و ﯾﺎ ورودی (ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﻣﻨﻔﯽ) ﺗﻠﻘﯽ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﻣﯿﺴﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻗﺪم ﺑﻌﺪ ﺷﺎﻣﻞ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺘﻘﺎﻃﻊ ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎ (واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﻧﺪه) ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی روش ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﺟﻮاب ﻗﻄﻌﯽ ﺑﻬﯿﻨﻪ در ﻓﻀﺎی ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﯿﺎری ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺎﺻﻠﻪ و ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎره (ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آزﻣﻮنﻫﺎی آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ) اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد. در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺟﻮابﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺣﻞ ﯾﮏ ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﭼﻬﺎر روش ﻣﻌﻤﻮل AHP، SAW ،TOPSIS وELECTRE ﺑﺎ ﺟﻮاب ﻗﻄﻌﯽ (ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ) ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﮑﻨﯿﮏ AHP ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪ 1/71 ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ را ﺑﻪ ﺗﮑﻨﯿﮏ DEA/AHP ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪ 1/79 دارا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

کلیدواژه ها:

ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﻌﯿﺎره ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ، ﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ، ﺑﻬﯿﻨﻪﯾﺎﺑﯽ


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.