چکیده:
اﻣﺮوزه ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮر اﻗﺘﺼﺎدی رﺷﺪ و اﺷﺘﻐﺎل در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺮ اﻧﺪازه ﮐﻪ رﺷﺪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺰرگ رو ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﻣﯿﺰان ﻧﻘﺶ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﭘﺮرﻧﮓ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﻌﺮﯾﻒ و دﺳـﺘﻪ ﺑﻨـﺪی ﺷـﺮﮐﺖ ﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﻣﻨﺎﻃﻖ و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن ﻣﺘﻔﺎوت از ﻫﻢ و ﻧﺸﺎت ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﺤﻮه و ﻣﯿﺰان ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﯾـﻦ ﺷـﺮﮐﺖ های در آن ﮐﺸﻮرﻫﺎﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ارزش داراﯾﯽ ﻫﺎ و ﻣﯿﺰان ﮔﺮدش ﻣﺎﻟﯽ ﺷﺮﮐﺖ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی راﯾـﺞ در ﺗﻌﺮﯾـﻒ ﺷـﺮﮐﺖ ﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ اﺳﺖ. از اﯾﻦ رو در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﯾﮏ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ در ﺧﺼﻮص ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ورود ﺑﻪ ﻋﺮﺻـﻪ رﻗﺎﺑـﺖ اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺪل ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮﯾﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳـﺖ . ﺟﻬـﺖ ﺑﺮرﺳـﯽ اﺛـﺮمولفه ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺑﺘﺪا ﯾﮏ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗـﺪوﯾﻦ تردﯾﺪ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ آن ﯾﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﺪوﯾﻦ و از 97 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻋﺎﻣﻞ ﻫﺎی ﻓـﺮوش در ﯾـﮏ ﻣـﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺷـﺮﮐﺖ ﻫـﺎی ﮐﻮﭼﮏ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﻟﻮازم ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﯾﺪ. ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ از ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﺮک در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﺎﯾﯿﺪ و اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن مورد ﺗﺎﯾﯿﺪ واﻗﻊ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
جهـت بررسـي اثـر مولفه هاي شناسايي شده در اين پژوهش ابتدا يک مدل مفهومي با متغيير هاي اصلي بازاريابي سبز و ساختار سـازماني تـدوين گرديد و متناسب با آن يک پرسشنامه تدوين و از ٩٧ نفر از کارکنان و عامل هاي فـروش در يـک مـورد مطالعـه شـرکت هـاي کوچک توليد کننده لوازم بهداشتي انجام گرديد.
٣- مدل و فرضيه هاي تحقيق با توجه به موارد مطرح شده جهت بررسي استراتژي بازاريابي سبز بر روي افزايش هويت و برند سازي شـرکت هـاي کوچـک و متوسط جهت افزايش فروش خود نيز بر اساس پژوهش هاي انجام شده مدل مفهومي زير در شکل ١ ارائه مي گردد.
با توجه به مدل مفهومي ارائه شده فرضيات زير مورد نظر است : جنبه هاي بازاريابي سيز بر روي افزايش هويت سازماني جهت افزايش فروش محصولات اثر مثبت و معناداري دارد.
بررسي فرضيه اول (به تصویر صفحه رجوع شود)نتيجه بدست آمده نشان مي دهد که همبستگي بين جنبه هاي بازاريابي سيز بر روي افزايش هويت سازماني بـا ٠٨٢٦=R مـي باشد که همبستگي مستقيم و قوي را نشان مي دهد؛ و با توجه به اين که ٠٠٥>sig است بنابراين بين جنبـه هـاي بازاريـابي سيز بر روي افزايش هويت سازماني ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد.
بررسي فرضيه دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) نتيجه بدست آمده نشان مي دهد که همبستگي بين جنبه هاي ساختار سازماني بر روي افزايش هويـت سـازماني بـا ٠٥٦٨=R مي باشد که همبستگي مستقيمي را نشان مي دهد؛ و با توجه به اين که ٠٠٥>sig است بنـابراين بـين جنبـه هـاي سـاختار سازماني بر روي افزايش هويت سازماني ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد.