Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی شبکه توزیع لجستیک شهری سبز با استفاده از نظریه‌ی صف

نویسنده:

چکیده:

اﺧﯿﺮا ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ در دﻧﯿﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺳﺮﯾﻌﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﻌﺪادی از ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ از 10 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺎدی ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺟﻤﻌﯿﺖ اﻧﺒﻮه در ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ از ﺟﻤﻠﻪ ازدﺣﺎم ﺗﺮاﻓﯿﮏ، آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﻮا، ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻻی اﻧﺮژی. ﺑﺮای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮزﯾﻊ ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺷﻬﺮی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﻧﺮژی آﻟﻮدهﮐﻨﻨﺪه، ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در اﻧﺮژی و ﮐﺎﻫﺶ آﻻﯾﻨﺪهﻫﺎ ﺑﺨﺼﻮص در ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺎ ﺟﻤﻌﯿﺖ اﻧﺒﻮه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. در این ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺳﻌﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﯿﺎن ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺑﻄﻮر اﺟﻤﺎﻟﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻗﺒﻠﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺣﻮزه ی ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ ﺷﻬﺮی ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮدﯾﺪه و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎ و ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﻮد. ﺳﭙﺲ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﺎف ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﻣﻮﺟﻮد، ﯾﮏ ﻣﺪل رﯾﺎﺿﯽ دوﻫﺪﻓﻪ ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺒﮑﻪ ی ﺗﻮزﯾﻊ ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎزی ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎزی زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺎﻻﻫﺎ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﻣﺪل ﺳﺎزی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ی ﺻﻒ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﺪل اراﯾﻪ ﺷﺪه از ﺳﯿﺎﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮ ﮐﺮﺑﻦ و ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎ اﻧﺘﺸﺎر ﮐﺮﺑﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻘﺮار در ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻬﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺻﺤﺖ ﺳﻨﺠﯽ ﻣﺪل ﯾﮏ ﻣﺜﺎل ﻋﺪدی ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺣﻞ ﻣﺪل ﺑﺎ روش ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﭘﺴﯿﻠﻮن و ﻧﯿﺰ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻫﺎی ﻻزم اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات آﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ.

کلیدواژه ها:

ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ ﺷﻬﺮی ، ﺗﻮزﯾﻊ ﺑﺎر ﺷﻬﺮی ، اﻧﺘﺸﺎر ﮐﺮﺑﻦ ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻬﺮی ، ﻃﺮاﺣﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺷﺒﮑﻪ ، ﻧﻈﺮﯾﻪ ی ﺻﻒ


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.