چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﮐﺎراﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﻣﻬﺮ اﯾﺮان اﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل ﺑﺨﺘﯿﺎری اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﮥ ﮐﺎرﮐﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﻣﻬﺮ اﯾﺮان ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎری ﮐﻪ در ﺳﺎل 1396 از اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﮔﺮﻓﺘ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺗﻌﺪاد ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ170 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺳﺮﺷﻤﺎری 168 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه ، ﺟﻬﺖ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ از روش ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎ ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺎدﯾﺮ اﯾﻦ آﻣﺎره ﺑﺮای ﻫﻤﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ از 0.7 ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ دارای ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮوﺳﻮن و ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار SPSS ، ﺟﻬﺖ ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰارAMOS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺎﻟﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ مثبت دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurial orientation on organizational
performance in Iran's Qarz-al-Hassaneh Mehr Iran banks in Chaharmahal-Bakhtiari province. Methodology: The
present study is a descriptive-correlational study. The statistical population of this research includes all the
employees of Qarz-al-Hassaneh-e-Mehr Iran banks, based on the statistics collected in 1396 in this organization.
The statistical population of this study is 170 people who were selected as the statistical sample by using a
census method of 168 people. To analyze the data, the Cronbach Alpha coefficient was used for reliability, and
the values of this statistic for all variables are greater than 0.7 and therefore the questionnaire has the desired
reliability. To analyze the hypotheses, the correlation coefficient and regression model were used for SEMS
software for structural equation modeling using AMOS software. Research findings show that entrepreneurship
has a positive effect on employee performance and financial performance.
خلاصه ماشینی:
عملکرد کارکنان ، عملکرد مالی، گرایش به کارآفرینی مقدمه در عصر حاضر که با افزایش جمعیت ، جوامع و سازمان ها به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند و در پیآن ، پیچیدگی آن ها نیز رو به فزونی است ،کارآفرینی در یک تعامل چندسویه یعنی هم در مفهوم ایجاد اشتغال ، هم در مفهوم ایجاد تحول از راه نوآوریها و بهبود فرایندها و هم به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی، به شدت مورد نیاز است ؛ حتی میتوان بحث کارآفرینی را در عصر مدرن امروزی یکی از اصلیترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب کرد.
اثربخشی بیانگر میزان دستیابی به اهداف بوده و کارایی به این موضوع اشاره دارد که منابع از نظر اقتصادی، چگونه برای کسب هدف بکار رفته اند، میتوان آنها را دو بعد مهم عملکرد دانست ؛ یعنی هم علل داخلی (کارایی) و هم دلایل خارجی (اثربخشی) برای بخش های خاص عملکرد، میتوانند وجود داشته باشند، از این رو عملکرد تابعی از کارایی و اثربخشی فعالیت های صورت گرفته است (نقی زاده ، ١٣٨٩:٧٤).
از آن جا که یک سازمان متشکل از اجزا و بخش های مختلف میباشد، لذا برای اطمینان از میزان موفقیت سازمان میباید به ارزیابی میزان تناسب ، تطابق و کارایی عملکرد این اجزا بر مبنای شاخص های معیارهای صحیح عملکرد، در جهت اهداف سازمانی اقدام نمود، بر همین اساس برای ارزیابی یک سازمان ، استفاده از نتایج ارزیابی کارکنان و بخش های مختلف یک سازمان ضروری است .