چکیده:
اﻣﺮوزه ﺳﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از ﮐﺎرﮐﺮد داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﺿﺮوری اﺳﺖ. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎی اولیه نشان ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺑﺴﯿﺎری از رﺷﺘﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ در راﺳﺘﺎی ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ در زمینه ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﺳﺘﻘﺮار داﻧﺸﮕﺎه در ﻫﺮ ﺷﻬﺮی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﺮﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎی زﯾﺮ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﭘﺬﯾﺮش ﻧﻘﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ اﺳﺖ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎی زﯾﺮ ﺑﻨﺎﯾﯽ و ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه و داﻧﺸﮕﺎﻫﯿﺎن ﺿﺮوری اﺳﺖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﻌﺪاد 300 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﻪ روش ﻃﺒﻘﻪ ای- ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺗﻌﺪاد 169 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. داده ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻮزﯾﻊ 2 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎ ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ 23 ﺳﻮال 5 ﮔﺰﯾﻨﻪ ای و رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ 25 ﺳﻮال 5 ﮔﺰﯾﻨﻪ ای ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻟﯿﮑﺮت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از روش ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/91 وﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﺿﺎﯾﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/93 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss16 اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﭘﺲ از اﺳﺘﺨﺮاج داده ﻫﺎ، اﺑﺘﺪا ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ از روش ﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮاواﻧﯽ، درﺻﺪ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر و ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﭘﮋوﻫﺶ از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی آﻧﺎن راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
Nowadays, it is essential to assess the students' satisfaction with the academic performance of cities. On the
other hand, early studies show that many academic fields are not consistent with urban needs. This inconsistency
has caused problems in the economic, social, political and cultural areas in Iran. Establishing a university in each
city requires suitable and infrastructural capacity to accept academic roles. It is thus essential to consider the
infrastructural capacities and potentials of cities proportionate with the needs of universities and students. The
study population consists of 300 student teachers of Farhangian University, among whom 300 student teachers
were selected as the sample size using Morgan Table and the stratified random sampling method. We collected
the data by distributing two researcher-made questionnaires of student-teachers' participation in cultural
activities with 23 five-choice questions and student teachers' satisfaction with the quality of cultural programs
with 25 five-choice questions based on Likert's scale. We used the content method in order to determine the
reliability and validity of the questionnaires and obtained the reliability of the questionnaires using Cronbach's
alpha. The reliability of the questionnaire of student-teachers' participation in cultural activities was 0.91 and the
reliability of the questionnaire of student teachers' satisfaction with the quality of cultural programs was 0.93.
We used SPSS 16 software in order to analyze the data. Having extracted the required data, we used descriptive
methods including frequency, percentage, mean, and standard deviation in order to analyze them. We also used
Pearson correlation test and regression analysis so as to respond the research questions. The findings of this
study indicate that there is a significant association between the student teachers' participation and their
satisfaction.
خلاصه ماشینی:
بررسی و شناخت مشارکت دانشجو معلمان در فعالیت های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان ناهید عابدی کارشناس مسوول امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان چکیده امروزه سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از کارکرد دانشگاهی شهرها بسیار ضروری است .
- تعیین شناخت میزان تأثیر شرکت کردن دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان .
- تعیین شناخت میزان تأثیر مشارکت دانشجو معلمان در فعالیتهای امور فرهنگی بر مؤلفه های رضایتمندی دانشجویان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان .
شناخت تأثیر آگاهی دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان .
شناخت تأثیر تصمیم گیری و تمایل دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان .
شناخت تأثیر شرکت کردن دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان .
آگاهی دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان مؤثر می باشد.
شرکت کردن دانشجو معلمان نسبت به مشارکت در فعالیتهای امور فرهنگی بر میزان رضایتمندی آنان از کیفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان مؤثر می باشد.