چکیده:
شناسایی فرصت میتواند به مثابه یک فرآیند باشد همچنین کشف فرصتها در سطح گروهی انجام نمیشود. چیزی که مطالعه ی کارآفرینی را از دیگر مباحث اقتصادی و یا مدیریتی متفاوت میسازد، بررسی نقش فرد در تشخیص فرصتهای کارآفرینی است. عوامل فردی موثر بر شناسایی فرصت را می توان به دو دسته تقسیم نمود که دسته اول عوامل تحت کنترل که شامل شبکه اجتماعی، تجربه، انگیزش، دانش و غیره و دسته دوم عوامل غیرقابل کنترل که شامل شخصیت، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره می باشد. در این مقاله که به روش توصیفی تجمیع شده است سعی بر بسط مفاهیم مطرح شده است تا نگاهی متفاوت به موضوع داشته باشیم.
خلاصه ماشینی:
"بررسی ادبیات موجود نشان میدهد پژوهش های صورت گرفته در حوزه تشخیص فرصت توسط کارآفرینان را میتوان به دودسته عوامل ذیل تقسیم نمود: الف - عوامل وابسته به فرآیند نظیر پژوهش های گاگلیو و تاب ٣(١٩٩٢)، هیل ٤(١٩٩٥)، هیل (١٩٩٧)، هیل و شاردر٥(١٩٩٨)،لامپکین و دیگران (١٩٩٩)، تیچ وشوارتس ٦(٢٠٠١)، کریچ ولیندسی ٧(٢٠٠١)، شین و ونکاترامن (٢٠٠٠)، شین (٢٠٠٣)، فدریک (٢٠٠٨) که این محققین شناسایی فرصت را به مثابه یک فرآیند تلقی نموده اند.
نتایج تحقیق محققین را به این جمع بندی رسانید که هر چه شبکه اجتماعی افراد گسترده تر باشد امکان روبه رو شدن آن ها با فرصت های بالقوه بیشتری فراهم میگردد و بر همین مبنا نتیجه گرفتند که کشف فرصت های کارآفرینی به دو صورت ممکن است صورت گیرد: الف - به صورت فعالیتی فردی که در آن به واسطه فعالیت های ذهنی- فکری کارآفرین قادر به کشف فرصت و تدوین ایده بهره برداری از فرصت میگردد.
نتیجه حاصل از این مطالعه به صورت مدلی برای کشف فرصت و تدوین ایده از طرف محقق تنظیم شده است که در شکل (٥) ارائه شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تحقیق بعدی بارون (٢٠٠٧) با تاسی از نظرات ساراسواتی(١٩٩٨) و باسنتیز٤ بیان میکنند که فرصت دستیابی به اطلاعات و قابلیت های شناختی که به افراد چارچوب های جهت سازمان دهی و تفسیر اطلاعات میدهد نقش مهمی در فرآیند شناسایی فرصت ایفا میکند."