چکیده:
لزوم شناخت ویژگی های افراد جامعه به عنوان عناصر فعال و تاثیر گذار در تصمیم گیری های کلان کشور از طریق انتخابات، و کشف خواسته ها و انتظارات مردم جامعه از نامزدها و نماینده ها، ما را بر آن داشت که در این پایان نامه به دنبال دستیابی به این هدف باشیم که، ویژگی های رای دهی مردم شیراز در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1394 چگونه بوده و چه عواملی بر رفتار انتخاباتی آنها تاثیر گذاشته است؟ برای دستیابی به این هدف، عوامل تاثیرگذار بر رفتار انتخاباتی پاسخگویان در قالب سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع پیمایش بود. نمونه ی آماری شامل 700 نفر از تمام واجدان شرایط مشارکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح شهر شیراز بود که به صورت تصادفی-خوشه ای از 11 منطقه انتخاب شدند و پرسشنامه ی محقق ساخته را تکمیل کردند . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد و روش های آمار استنباطی نظیر، تی مستقل، همبستگی پیرسون، خیدو و من ویتنی یو انجام شد. یافته ها حاکی از آن بود که در مورد فرضیه ی اول پژوهش (ویژگی های جمعیتی پاسخگویان)، تاثیر متغیرهای سن، جنسیت و وضعیت تاهل تایید، و تاثیر قومیت تایید نشد. در مورد فرضیه ی دوم پژوهش (میزان مصرف رسانه ها)، تاثیر متغیرهای استفاده از شبکه های ماهوارهای خارجی، شبکه های تلویزیونی استانی، روزنامه و شبکه های اجتماعی تایید و تاثیر رادیو استانی تایید نشد. در مورد فرضیه ی سوم پژوهش (پایگاه اجتماعی اقتصادی پاسخگویان)، تاثیر متغیرهای تحصیلات، نوع مسکن و اشتغال تایید، و تاثیر هزینه ی ماهیانه و شغل پدر تایید نشد. یافته ها در پرتو شواهد موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و پیشنهاداتی چند جهت استفاده ی پژوهشگران آتی و دستاندرکاران ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"٢استادیار گروه علوم سیاسی ، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران (نویسنده مسئول ) چکیده لزوم شناخت ویژگی های افراد جامعه به عنوان عناصر فعال و تأثیر گذار در تصمیم گیری های کلان کشور از طریق انتخابات ، و کشف خواسته ها و انتظارات مردم جامعه از نامزدها و نماینده ها، ما را بر آن داشت که در این پایان نامه به دنبال دستیابی به این هدف باشیم که ، ویژگی های رأی دهی مردم شیراز در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ١٣٩٤ چگونه بوده و چه عواملی بر رفتار انتخاباتی آن ها تأثیر گذاشته است ؟ برای دستیابی به این هدف ، عوامل تأثیرگذار بر رفتار انتخاباتی پاسخگویان در قالب سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفتند.
فریدونیان ، زهره (١٣٩٠) در پایان نامه خود با عنوان «بررسی عوامل مؤثر بـر الگوهـای رفتـار انتخابـاتی دانشـجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان (مطالعه تطبیقی دانشجویان دختر و پسر)» به بررسی تأثیر عواملی چون شـبکه ارتباطات اجتمـاعی (شبکه تبادل اطلاعات افراد و گروه ها و کانون های مرجع )، هویت یا دلبستگی حزبـی -جنـاحی ، ویژگـی هـای فـردی واجتمـاعی نامزدها، فرهنگ سیاسی ، منافع حاصل آر رأی دادن و ویژگی های اجتماعی و فردی رأی دهنده بر الگـوی رفتـار انتخابـاتی فـرد پرداخته ؛ و نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که متغیرهای مستقل شبکه ارتباطات اجتماعی و فرهنگ سیاسی با الگوی رفتـار انتخاباتی رابطه معنی داری دارند و از بین متغیرهای پیشینه ای ، جنس و سال ورود به دانشگاه با الگوی رفتار انتخابـاتی رابطـه داشته اند."