چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺪل ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ورزﺷﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷـﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿـﻪ ی اﺳـﺎﺗﯿﺪ ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﺑـﺪﻧﯽ ، ﻣﻌﻠﻤـﺎ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﺪارس اﺳﺘﺎن ﻗﻢ، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻼن رﺷﺘﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻫـﺎی دوﻟﺘـﯽ، ﭘﯿـﺎم ﻧـﻮر، آزاداﺳـﻼﻣﯽ، ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺳﺎزﻣﺎن ورزش و ﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺘﺎن ﻗﻢ و ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن ﻟﻮازم ورزﺷﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟـﺪول ﻣﻮرﮔـﺎن 384 ﻧﻔـﺮ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ ﮐﻪ ﻃﯽ آن ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﺪﻧﺪ. روش اﻧﺠـﺎم ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﻣﯿـﺪاﻧﯽ و از ﻟﺤـﺎظ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ از دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ی ﻮاﻧﻊ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ورزﺷﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ 10 ﺗﻦ از اﺳﺎﺗﯿﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آﻧﻬـﺎ در ﯾـﮏ ﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺑﺎ 30 آزﻣﻮدﻧﯽ و ﺑﺎ آزﻣﻮن آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 98% ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی آﻣـﺎری spss وLisrel اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾـﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑﯿـﺎن ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ ﮐـﻪ ﺗـﻮا ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﻣﺪل ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ورزﺷﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺠﻤﻮع درﺻﺪ وارﯾﺎﻧﺲ ﺗﺠﻤﻌﯽ ﻋﺎﻣﻞ ﻫﺎ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 69/543 درﺻﺪ اﺳـﺖ ؛ ﺑﻨـﺎﺑﺮاﯾﻦ 13 ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺟﻮد در ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در اﯾﺠﺎد ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎزارﯾـﺎﺑﯽ ورزﺷـﯽ وﺟـﻮد دارد. ﻫـﻢ ﭼﻨـﯿﻦ ﻣـﺪل ﻣﺮﺑﻮﻃـﻪ، ﻃﺮاﺣﯽ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮔﺮدﯾﺪ و ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ در اﯾﺠﺎد ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ورزﺷﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﺑـﻪ ﻧﺤـﻮی ﮐـﻪ ﻋﺎﻣـﻞ ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن ﺑـﺎ 77/. ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ و ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻮرس ﺑﺎ 53/. ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را داﺷﺘﻨﺪ. ﻣﻄﻠﻮب ﺑﻮدن ﻣﺪل ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه ﻧﯿﺰ ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻧﯿﮑﻮﯾﯽ ﺑـﺮازش ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ در ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ 13 ﮔﺎﻧﻪ، ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت، ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ، 13 ﻋﺎﻣـﻞ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﻮاﻧـﻊ ﺑﺎزارﯾـﺎﺑﯽ ورزﺷـﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ.
The aim of this study was to design the barriers to sports marketing. The population consisted of all professors of
physical education, physical education teachers in schools of Qom, physical education student and sgraduates
State universities, PNU, Azad, staff and youth sports in Qom and sporting goods retailers using Morgan table,
384 individuals were selected as sample. This research field and in terms of practical use. To achieve the
objectives of the study included two questionnaires of personal information and the questionnaire was created by
sports marketing obstacles. By 10 professors of sport management confirmed the validity and reliability in a
preliminary study with 30 subjects and 98% was calculated using Cronbach's alpha. To analyze the data,
descriptive and inferential statistical methods were used with the help of statistical software spssandLisrel.
The results show that the prediction model based on sports marketing obstacles cumulative total percentage of
variance equal to 69.543 percent. So 13 of the questionnaire as factors in sports marketing barriers there. The
model was designed and introduced the contribution of each factor in sports marketing was identified barriers so
that customers operating at 0.77. And exchange factor with the greatest impact 0.53. According to the results of
research and the impact of 13 children in sports marketing barriers were proposed.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که ١٣ عامل به عنوان عوامل موثر در موانع بازاریابی ورزشی وجود دارد که به ترتیب اولویت ، شامل : مشتریان ، مدیریت ، فرهنگ ، تبلیغات ، کالای ورزشی قاچاق ، امکانات ، قوانین و مقررات ، سیاست ، رسانه ، گردشگری ورزشی، پشتیبانی (حمایت )، اقتصاد و بورس می باشند که با یافته های ایزدی و همکاران (١٣٩٤)، محرم زاده (١٣٩٣)، بکتاش و همکاران (١٣٩٣)، طریقی و همکاران (١٣٩٢)، نجف زاده و همکاران (١٣٩١)، محمدی و همکاران (١٣٩١)، آزادان و همکاران (١٣٩١)، سلیمانی و همکاران (١٣٩٠)، قیامی راد (١٣٨٥)، وارموز و همکاران (٢٠١٥)، آرگان و همکاران (٢٠١٢)، سالو (٢٠١١)، توماس بوی (٢٠١١)، 1 Absolute Index 2 Comparative Index 3 Parsimonious Index 4 Goodness Fit Index 5 Root Mean Squared Error of Approximation 6 Tucker- Lewis Index پدراگوسا و همکاران (٢٠٠٩)، گیبسون (٢٠٠٨)، راس (٢٠٠٦) و تی اری١ و همکاران (٢٠١٢) همسو هستند.
می توان گفت ، نبود تجهیزات و امکانات کافی و مدرن جهت تبلیغات دور زمین ورزشی، نداشتن فروشگاه لوازم ورزشی اختصاصی تیم های مطرح ورزشی، عدم نوآوری در خدمات و محصولات ورزشی توسط تولیدکنندگان و سازمان های ورزشی با توجه به تغییرات دائمی در نیازها و خواسته های مشتریان ورزشی همسو با عوامل تکنولوژیک و نداشتن کمپ تمرینی اختصاصی برای تیمهای ورزشی مطرح که از آن طریق حامیان مالی ورزشی به اهداف تبلیغی و مالی خود برسند، از جمله شاخص های کمبود این عامل است که فقدان و یا کمبود آن ها محسوس می باشد و باعث شد عامل امکانات ، به عنوان یکی از موانع بازاریابی ورزشی در نظر گرفته شود."