چکیده:
هدف: امید سازهای انگیزشی- هیجانی است و به انتظاری اطلاق میشود که براساس آن فرد احتمال میدهد که رویدادی خوشایند در آینده به وقوع میپیوندد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در دانشآموزان بود. روش: این مقیاس دارای 27 گویه است که از محتوای مصاحبه با دانشآموزان استخراج شده است. بهمنظور بررسی خصوصیات روانسنجی این مقیاس 241 دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی ملاکی آن از پرسشنامهی سرسختی روان شناختی و مقیاس صبر کودکان و نوجوانان استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشاندهندهی وجود 4 مولفه امید به تحصیل بود که به ترتیب امید به کسب فرصتها، امید به کسب مهارتهای زندگی، امید به سودمندی مدرسه و امید به کسب شایستگی نامگذاری شدند. این 4 مولفه 58 درصد واریانس کل نمونه را تبیین کردند. بهمنظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس امید به کسب فرصتها90/ 0، امید به کسب مهارتهای زندگی 90/ 0، امید به سودمندی مدرسه 80/ 0، امید به کسب شایستگی76/ 0 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس امید به تحصیل نیز 94/0 بدست آمد. نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار سودمند برای سنجش امید به تحصیل در دانشآموزان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"تفکر راهبردی یا مسیر جزء شناختی امید و نشاندهندهی ظرفیت و توان فرد برای خلق مسیر و تفکر عامل جزء انگیزشی امید است که فرد خود را برای استفاده Snyder, Shorey, Cheavens, Pulvers, Adams & Wiklund Covington Hope theory Malik Seligman & Csikszentmihalyi pathway Agency از این مسیرها بر میانگیزاند (الکساندر و آنوبیوزی 1 ، 2007).
علاوهبر این در پژوهشهای متعدد نشان داده شده است که بین سرسختی روانشناختی با امید به زندگی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (واگرمن و فوندر 6 ، 2007؛ کوماراجیو و کارایو 7 ، 2005؛ زاهد بابلان، قاسم پور و حسن زاده 1390؛ حمید، 1389).
نتایج پژوهشهای کوپر، لیندزی، نیه و گریت هوس 8 (1999)، تراتوین، کولر، School Life Expectancy Okpala & Okpala Irving, Snyder, & Crowson Sympson, Michael, & Cheavens Valle, Huebner, & Suldo Wagerman & Funder Komarraju & Karau Cooper, Lindsay, Nye & Great house اسچمیتز و بامتر 1 (2002) نشان دادند که امید تحصیلی با سختکوشی و فعالیت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد.
از آنجا که شناخت این اجزاء و Trautwein, Koller, Schmitz & Baumert Psychological hardiness Conti Hope-thinking Furlong, Gilman, & Huebner Lopez تقویت آنها در فرزندان از طریق تمرین و تکرار میسر است، بنابراین امید مهارتی آموختنی است.
همچنین ویژگی سرسختی بالا در دانشجویان باعث میشود که آنان با مشکلات مربوط به دوره تحصیلی خود بهخوبی مقابله نموده و در نتیجه یادگیری به Shorey Kobasa Vance, Struzick, & Mastan Maddi فرایند مثبتی از رشد و موفقیت دسترسی یابند که باعث افزایش عملکرد تحصیلی و متغیرهایی مانند خلاقیت، خردورزی، اتمام موفقیت آمیز تحصیلات، امید به تحصیل و آینده شغلی و بهزیستی روانی و جسمانی آنها خواهد شد (مدی، 2006)."