چکیده:
هدف: پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر پایه مولفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت بود. روش: روش پژوهش به شیوه همبستگی و با هدف پیشبینی بود. به همین منظور از بین دانشجویان (کارشناسی و کارشناسیارشد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال تحصیلی 94-95 تعداد 375 نفر (175 زن و 250 مرد) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس اهمالکاری (لی، 1986)؛ پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و برای چهار مولفههای سرمایه روانشناختی از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون تجدید نظر شده جهتگیری زندگی، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اهمالکاری تحصیلی با چهار مولفه سرمایه روانشناختی و جهتگیری اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنیدار و با جهتگیری اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب و تسلط-اجتناب رابطه مثبت و معنیدار داشته (05/ 0>P)، و از بین متغیرهای پژوهش، مولفه خودکارآمدی، هدف عملکرد-گرایش، تسلط-گرایش، عملکرد- اجتناب و مولفه امیدواری 33 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین کردند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مولفههای سرمایه روانشناختی و جهتگیری اهداف پیشرفت از متغیرهای مهم و مرتبط با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان هستند.
خلاصه ماشینی:
"نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان* The Role of Psychological Capital Components (Hope, Optimism, Resiliency and Self-Efficacy) and Achievement Goals Orientation in Predicting Academic Procrastination in Students سعید مشتاقی1* و همام مویدفر2 دریافت مقاله: 12/12/1394 پذیرش مقاله: 03/03/1395 چکیده هدف: پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر پایه مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت بود.
از نظر بندورا دانشجویان با خودکارآمدی تحصیلی بالا از راهبردهای مؤثر یادگیری بیشتری استفاده میکنند، بهطور کارآمد زمان خود را مدیریت میکنند و در نظارت بر تلاش خود بهتر از دیگران Shcheier, Carver & Beidge Segerstrom Brissette Pritchard & Wilson Nonis & Wright Zautra, Hall & Murray Bean & Eaton Bandura هستند.
با توجه به آنچه اشاره شد، این پژوهش به دنبال بررسی این سؤال تحقیق است که «آیا ترکیب خطی مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت (تسلط-گرایش، تسلط-اجتناب، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب) با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطه دارد؟ و آیا میتوان بر این مبنا مدل پیشبینی معناداری ارائه داد؟» 2.
To gather the data, Procrastination Scale (Lay, 1986) and Achievement Goal Questionnaire (Eliot and McGregor, 2001) were used and for the four components of psychological capital there were used Adult Dispositional Hope Scale, Life Orientation Test-Revised, Resiliency Scale and Academic Self-Efficacy Scale."