چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای، گانیه و روش مرسوم بر یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی (موضوعات پیچیده) میباشد. روش: برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دوم راهنمائی پسر شهر کرج و نمونه آن 60 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه گواه، آزمایشی یک و آزمایشی دو که بهترتیب با روشهای مرسوم، الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای و الگوی طراحی آموزشی گانیه، آموزش برای آنها ارائه شد، قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیشآزمون، پسآزمون اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون محققساخته بود که روایی آن از طریق چهار تن از معلمان درس موردنظر و پایایی آن از طریق دونیمهکردن 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شده است. یافتهها: دادههای جمع آوری شده با کمک آمار توصیفی و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که میانگین گروه کنترل و آزمایشها در پیشآزمون تفاوت چندانی ندارد، اما در پسآزمون، میانگین گروههای آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیشآزمونها، تفاوت مشاهده شده بین نمرات گروههای آزمایش و کنترل معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان دادند که تفاوت بین گروههای آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای و گانیه با 95درصد اطمینان معنادار میباشد. بدین ترتیب که الگوی طراحی آموزشی گانیه از روش مرسوم، و الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای از الگوی طراحی آموزشی گانیه در یادگیری درس علوم تجربی (آموزش موضوعات پیچیده) اثربخشی بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای، گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانشآموزان Comparing of The effectiveness of the four components and Gagne instructional design models in student learning حجت دهقانزاده1*، حسین دهقانزاده2، محمد شاهعلیزاده3 و حسن رستگارپور4 دریافت مقاله: 22/02/1395 پذیرش مقاله: 16/09/1395 چکیده هدف: پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای، گانیه و روش مرسوم بر یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی (موضوعات پیچیده) میباشد.
4-MATH McCarthy Cognitive apprenticeship Collins, Brown, & Newman Collaborative problem solving Nelson Constructivism and constructivist learning environments Jonassen Instructional episodes Andre learning by doing Schank, Berman, & MacPerson Multiple approaches to understanding Gardner Star legacy Schwartz, Lin, Brophy, & Bransford 4C/ID (Four Component Instructional Design Model) Van Merrienboer Kirschner & van merrienboer یادگیری پیچیده 1 : یادگیری پیچیده تلفیق دانش، مهارتها، نگرشها و هماهنگ کردن اجزای دارای تفاوتهای کیفی سازنده مهارتها و انتقال آموختهها به زندگی روزمره یا موقعیتهای کاری است (ونمرینبوئر، 2007).
لازم به ذکر است که در داخل ایران پژوهشی با الگوی چهار مؤلفهای انجام نشده بود که در پیشینه تحقیق آورده شود ولی در خارج پژوهشهایی با این الگو یافت شد که به برخی از آنها اشاره میشود: دهقانزاده و همکاران (1395) در پژوهش خود با عنوان"مقایسه میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث وگانیه با یکدیگر و با روش مرسوم در یادگیری، یادداری دانشآموزان سوم راهنمایی در درس حرفه و فن" به این نتایج دست یافت: 1.
براساس اطلاعات مندرج در جدول 5، نتایج حاصل از آزمون بن فرنی نشانگر آن است که میان نمرات یادگیری گروههای روش تدریس مرسوم و الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای تفاوت معناداری وجود دارد و فرض پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد."