چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان بود. روش: در راستای هدف پژوهش از جامعه دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای دولتی پسرانه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش تبریز، 60 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای و غربالگری انتخاب شدند و براساس نقطه برش پرسشنامه سبک اسنادی راتر به دو گروه سبک اسناد بیرونی و درونی تقسیم شدند. سپس نسبت به توزیع ابزارهای پژوهش در 4 گروه جداگانه اقدام شد. ابزارها شامل پرسشنامه سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی و استرس تحصیلی بودند و نسبت به اجرای بستهی آموزشی راهبردهای کمکخواهی در 12 جلسه اقدام شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس عاملی چند متغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیشآزمون، اثر آموزش کمکخواهی با توجه به سبکهای اسنادی بر ترکیب استرس تحصیلی، انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار است (05/ 0>P و 54/ 2 =F). همچنین نتایج نشان داد که سبکهای اسنادی اثر روشهای آموزش کمکخواهی بر استرس و انگیزش تحصیلی را تعدیل نموده، در صورتیکه سبکهای اسنادی بر عملکرد تحصیلی نقش تعدیلکنندگی ندارد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای کمکخواهی در کاهش استرس تحصیلی، بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد (05/>P)
نتیجهگیری: لذا میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای کمکخواهی در کاهش استرس تحصیلی، بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی اثر مثبت دارد و سبکهای اسنادی قادرند اثر آموزش راهبردهای کمکخواهی را بر استرس و انگیزش تحصیلی تعدیل نمایند.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان The effectiveness of help-seeking strategies training in the improvement of academic stress, performance and motivation by the moderating role of attributional styles among students تورجهاشمی نصرت آباد1، منصور بیرامی2، شهرام واحدی3 و ناصر بیرامی4* دریافت مقاله: 03/02/1395 پذیرش مقاله: 15/07/1395 هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان بود.
هر چند که تلاشهای مستمری برای تئوریزه کردن عاملیت انسانی در فرآیند آموزش و پرورش به عمل آمده است، لکن در این میان، نظریههای خودتنظیمی کمکخواهی از جایگاه ویژهای برخوردار است، بهنحویکه در قالب این نظریهها، روند تحقق اهداف آموزشی در حوزههای عملکرد Suroky Nigel Carroll Bloom Dembo Zimmerman Bandura Schunk Pentrich Slavin تحصیلی، انگیزش تحصیلی و تسلط بر موقعیتهای تنشزای آموزشگاهی تبیین گردیده و در کنار آن، چالشهای نظری و عملی جدیدی را به ارمغان آورده است.
از سویی Karademice Seligman weiner Collins & Sims Aleven Cassidy بررسیهای دوونپورت 1 (2006) نشان داده است که آموزش راهبردهای کمکخواهی اثرات مثبت در افراد حائز سبکهای اسنادی درونی نسبت به افراد حائز سبکهای اسنادی بیرونی دارد (حبیبی کلیبر، 1391).
the effectiveness of help-seeking strategies training in the improvement of academic stress, performance and motivation by the moderating role of attributional styles among students اسامی و مرتبه علمی نویسندگان به انگلیسی نوشته شود.
Abstract Aim:The present study aimed to determine the effectiveness of help-seeking strategies training in the improvement of academic stress, performance and motivation by the moderating role of attributional styles among students."