چکیده:
هدف: مفهوم درگیری تحصیلی، از جمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت بهکار برده شده است و پژوهشهای اخیر از آن با واژه اشتیاق یادگیری یاد میکنند. پژوهشها نشان دادهاند عواطف مثبت و جو عاطفی خانواده با مولفههای اشتیاق یادگیری مرتبط است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بود. روش: طرح این پژوهش، طرح مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل میباشند تشکیل میدهند (3300=n) نمونه پژوهش 380 نفر از دانشآموزان شهر اهواز بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بدین صورت که در ابتدا شهر اهواز به چهار جهت (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسیم شد و سپس از هر جهت دو دبیرستان و از هر دبیرستان سه کلاس و از هر کلاس 16 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن، فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS)، پرسشنامه اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری استفاده شد. یافتهها به کمک نرمافزار Spss 19و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام انجام شد. یافتهها: بین عواطف مثبت و جو عاطفی خانواده با اشتیاق تحصیلی، رابطه مثبت و معنیدار و بین عواطف منفی و اشتیاق تحصیلی رابطه منفی وجود داشت001/ 0≥ P. نتایج رگرسون چندمتغیری نشان داد که هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده پیشبینی کنندههای مناسبی برای اشتیاق تحصیلی میباشند 001/ 0≥ P. نتیجهگیری: بنابراین، با تقویت هیجانپذیری مثبت و ارتقای جو عاطفی مثبت و سازندهی خانوادگی این احتمال وجود دارد که اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات تجربی نشان دادهاند که نگرش مثبت نسبت به اشتیاق تحصیلی بر مجموعهای از متغیرهای روانشناختی مؤثر است، از جمله: باور Selcuk, Caliska, & Erol Effert & Ferrari McKean Johnson & Slaney Chu & Chol Klassen, Krawchuk & Rajani Kennedy, Kools, Kong, Chen, Franck & Wong engagement Kuh Larson & Walker Pentrich Pietarinen, Soini & Pyhalto Richardson, Long & Woodly Linnenbrinc های دانشآموز دربارهی تواناییها و میزان کنترل خود، اهداف و ارزشهای دانشآموز و ارتباطات اجتماعی دانشآموز و احساس تعلق وی به مدرسه و دانشگاه.
Archambault, Janosz, Fallu & Pagani Miller, Greene, Montalvo, Ravindran & Nichols Goodenow Wang, Willett & Eccles Wang & Holcombe Finn & Rock Huang affectivity Larsen & Ketelaar Shaw, Duffy, Jenkins & Gupta Clark & Watson Gray هیجانپذیری منفی یک ویژگی شخصی است که افراد را وادار میکند یک مجموع واکنشهای منفی و منفعلانه از خود بروز دهند (واتسون، پنباکر و فلوگر 1 ، 1987) و رابطه نزدیکی با اضطراب و تشویش درونی دارد (پارکس 2 ، 1990).
همچنین نایمیک، لانچی، وان تن کیس، برنشتاین، دسی و رایان 9 (2014) روابط بین حمایت از نیاز والدین (شامل Lopez Stoever Harris Silburn, Zubrick, De Maio, Shepherd, Griffin, Mitrou and et al Walker & Shepherd Gross Hill & Craft Chun & Dickson Niemiec, Lynch, Vansteenkiste, Bernstein, Deci & Ryan حمایت از استقلال و ارتباط پدر و مادر) و هیجانپذیری تجربه شده به وسیلهی نوجوانان را مورد تحلیل قرار داده و خودتنظیمی مستقلانه را به عنوان یک متغیر میانجی برای اشتیاق تحصیلی معرفی کردند."