چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های جامعة یادگیرندة حرفه ای پژوهش محور در مدرسه و تعیین الزامات ایجاد آن انجام شد. رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در این مطالعه ۲۵ نفر از افراد صاحب نظر بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و برای بررسی صحت یافته ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده گردید. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) به کار گرفته شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. بر اساس نتایج به دست آمده شاخص های جامعة یادگیرندة حرفه ای در قالب پنج بعد ارزش ها و باورهای مشترک، معلم یادگیرندة حرفه ای، گفت وگوها و همکاری های حرفه ای، یادگیری جمعی و بالاخره ارتباطات و تعاملات و نشانگرهای مربوط به هر بعد تعیین گردید. همچنین استلزامات ایجاد جامعة یادگیرندة حرفه ای پژوهش محور در مدرسه نیز بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه ها تبیین شد که برخی از آن ها عبارت اند از باور داشتن به نقش پژوهش و اهمیت آن در فرایند آموزش و یادگیری، تمرکز بر یادگیری جمعی، تقویت گفت وگوهای حرفه ای بین معلمان و کارکنان، تعامل حمایتی مدیر مدرسه، ، ارتباط مستمر با مراکز علمی و سایر مواردی که به تفصیل در ادامه آمده است.
خلاصه ماشینی:
"کدهای باز، محوری و انتخابی باور به نقش ، اهمیت و ارزش پژوهش و تجلی آن در رفتار و عملکرد داشتن چشم انداز روشن در مورد پژوهش و بهسازی الگوی عمل کارکنان ارزش ها و حاکمیت روح دموکراسی ، نقد و انتقادپذیری بین معلمان ، مدیر و سایر کارکنان باورهای مدرسه مشترک گرایش به پژوهش و پژوهشــگری به شــکل درون زا، زیرا عنصر فرهنگ در این تعامل حضور دارد اعتقاد به اینکه یادگیری عمیق و با کیفیت از طریق پژوهش امکان پذیر است دارای انگیزه قوی برای یادگیری و توسعۀ حرفه ای فردی استفاده از روش های فعال تدریس مانند روش حل مسئله و روش اکتشافی ایفای نقش تسهیل کنندگی در فرایند آموزش معلم یادگیرندة دارای مهارت های حرفه ای عمومی (فناوری ، روش پژوهش ، آمار، زبان فارســی و حرفه ای نگارش ) و تخصصی (در حوزه درسی ) تولید دانش توسط پژوهش های خود و دانش آموزان اســتفاده از نتایج پژوهش هــای دیگران (پژوهش های آکادمیک و دانشــگاهی ، گزارش های اقدام پژوهی ) تصمیم گیری بر اســاس تخصص افراد و با نظر مشــورتی آنان و عمدتا مبتنی بر پژوهش ارزیابی و اعتبارســنجی فعالیت های یکدیگر در محیطی امن مبتنی بر اعتماد و گفت وگوها و احترام متقابل همکاری های غالب بودن جو هم فکری ، گفت وگوی حرفه ای ، همکاری و مشارکت داوطلبانه بین حرفه ای معلمان و کارکنان تلاش در جهت اجرای رویکرد پژوهش محوری در مدرسه با همکاری یکدیگر حل مسائل از طریق مشارکتی و گروهی جدول شمارة ٢."