چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مزایای نظام دوری در ارتقا و بهبود فرایند یاددهی _ یادگیری دانش آموزان در مدارس ابتدایی استان سمنان انجام شد. نظام دوری فرایندی است که در آن یک معلم با یک گروه از دانش آموزان حداقل به مدت دو سال یا بیشتر در یک مدرسه می ماند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن آمیخته اکتشافی بود که در آن نخست بخش کیفی و سپس بخش کمّی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش، با ۱۰ نفر از مدیران، مصاحبه عمیق و ۳۲ مورد مصاحبه نیمه هدایت شده با معلمان که به شیوة هدفمند - گلوله برفی (تعداد ۴۲ نفر) انتخاب شده بودند، انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسش نامه ای محقق ساخته تنظیم گردید. روایی محتوایی طبق نظر متخصصان، پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ ۰/۹۰ بررسی و مناسب گزارش شد. در بخش کمّی، پرسش نامة پژوهش توسط ۲۱۸ نفر از معلمان و مدیران که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده بودند، تکمیل شد و در بخش کیفی از تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمّی از آزمون تحلیل عاملی، خی دو و فریدمن استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مزایای «شناخت یاددهنده نسبت به یادگیرنده»، دارای بیشترین اهمیت و رتبة اول، «افزایش درک و دانش معلم از توانایی ها و ضعف هوش دانش آموزان» در رتبة دوم، «تلقی نمودن والدین، دانش آموزان و معلمان به عنوان اعضای یک خانواده و جامعه» در رتبة سوم، «کاهش نگرانی و اضطراب دانش آموزان نسبت به سال تحصیلی و معلم جدید» در رتبة چهارم، در ارتقا و بهبود فرایند یاددهی _ یادگیری دانش آموزان قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"مبتنی بر نتایج حاصل شده ، باید گفت : گزارة «یاددهنده نسبت به یادگیرنده شناخت پیدا می کند و می تواند بر اساس شناخت قبلی با او برخورد نماید»، دارای بیشترین اهمیت و رتبۀ اول ، گزارة «درک و دانش معلم از توانایی ها و ضعف هوش کودک به نحوی در این آموزش افزایش می یابد که قابل مقایسه با چندین درک و دانشی در طول یک سال تحصیلی نیست » در رتبۀ دوم ، گزارة «آموزش نظام دوری باعث می شــود والدین ، دانش آموزان و معلمان خــود را به عنوان اعضای یک خانواده و یا یک جامعه بدانند» در رتبۀ سوم ، گزارة «پس از اولین بار، نگرانی و اضطراب دانش آموزان در خصوص ســال تحصیلی جدید و همچنین معلم جدید کاهش می یابــد» در رتبۀ چهارم و گزارة «نظام دوری به دانش آموزان این امکان را می دهد که بهتر از قبل یکدیگر را بشناســند و این امر روند افزایش دانش و برقراری روابط اجتماعی را در آن ها تسهیل می کند» در رتبه پنجم مزایای به کارگیری نظام دوری در ارتقا و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان قرار دارد.
The Impact of Looping Practices on Student Achievement at a Minnesota Inner City Elementary School: A Comparison Study (Doctoral dissertation).
The Impact of Looping on Academic and Social Experiences of Middle School Students (Doctoral dissertation).
Looping: The impact of a multi-year program on the academic progress, retention and special education placements of students in two central Pennsylvania schools (Doctoral dissertation).
Pakarinen, Aunola, Kiuru, Lerkkanen, Poikkeus, 2."