چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع حمایت از نوآوری ها و ارائة مدل مناسب به منظور استقرار نظام نوآوری در آموزش وپرورش انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته (کیفی و کمّی) بوده و به لحاظ هدف، از نوع پژوهش های کاربردی است. جامعة آماری پژوهش را صاحب نظران، کارشناسان و متخصصان موضوعی؛ نوآوران آموزشی شرکت کننده در اولین همایش ملی نوآوری های آموزشی (منتخب)؛ مدیران و معاونان حوزة ستادی وزارت آموزش وپرورش؛ تحقیقات و پژوهش های انجام شده و اسناد مرتبط با موضوع تشکیل داده اند. روش های نمونه گیری، هدفمند، تصادفی طبقه ای، گلوله برفی و سندکاوی بوده و برای تجزیه وتحلیل، از تحلیل های آماری و منطقی استفاده شده است. یافتة اصلی پژوهش، شناسایی موانع اصلی فراروی نوآوری ها در سه زمینة ساختاری، قانونی و نگرشی و نیز راهبردها و راهکارهای حمایت از نوآوری ها همراه با ارائة «مدل حمایت از نوآوری های آموزشی در آموزش وپرورش»، است.
خلاصه ماشینی:
"روش هاوراهکارهای ناظربررفع موانع نگرشی ـ برگزاری دوره های آموزشی « اصول ، فنون و هنر مذاکرة تجاری » با هدف توسعۀ ایده و تجاری سازی آن ها ـ اشاعۀ فرهنگ و باورمندی مطالعه و پژوهش در بین معلمان ـ افزایش اعتمادبه نفس علمی در معلمان به کمک ارائه آموزش های حرفه ای و تخصصی به آنان در موضوع و نوآوری ـ اشاعۀ فرهنگ کار گروهی و تشریک مساعی برای همکاری نوآوران ـ توجه به فهم مدیران و باور آن ها به اهمیت و جایگاه نوآوری ها در فرایند انتصابات ـ اطلاع رسانی در مورد پیشرفت های حاصل از به کارگیری نوآوری ها در مدارس ـ حمایت از رعایت حق مالکیت معنوی نوآوران و جلب حمایت بخش خصوصی و جلب حمایت اولیای دانش آموزان ـ تمهید مقدمات مشارکت سازمان ها برای همیاری و همکاری با آموزش وپرورش در خرید و تولید انبوه ایده های مرتبط ـ تجمیع دارندگان ایده برتر و آموزش لازم جهت برنامه ریزی برای تسهیل تولید محصول و عرضه به بازار ـ هماهنگــی با اصناف و گرفتن مجوز برای عرضه محصــولات تولیدی خود و یا تضمین خرید و عرضه محصولات ـ توجه به آموزش ، شناســایی نیازهــای واقعی مخاطبان ، تجمیع ایده ها، غربــال ایده ها، پالایش و بهینه سازی و اجرایی نمودن ایده • سؤال پنجم پژوهش : مدل مناسب به منظور استقرار نظام نوآوری در آموزش وپرورش چیست ؟ پاسخ : برآیند و ماحصل بررسی اسناد فرادستی ، مبانی نظری و نتایج پژوهش های انجام شده ، دریافت نظــرات صاحب نظران و نخبگان موضوعی و نیز تجزیه وتحلیل های به عمل آمده (مبانی نظری و علمی ؛ بررســی و تحلیل ارتباط تعاملی اسناد و تجزیه وتحلیل محتوای مصاحبه ها و هم اندیشی ها)، موجبات طراحی و ارائه «مدل مفهومی حمایت از نوآوری های آموزشــی در آموزش وپرورش » شد که به شرح شکل شماره ١ جمع بندی ، طراحی و انسجام یافته است ."