چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین و پیش بینی یادگیری خودتنظیمی بر اساس الگوی شناختی اجتماعی بندورا بود. نمونة آماری این پژوهش ۳۸۴ نفر دانش آموزان سال اوّل دورة دوّم متوسطة شهر ارومیه بودند، که شامل ۲۰۴ نفر پسر و ۱۸۰ نفر دختر بودند که به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. آزمون های عاطفة مثبت، ادراک از جوّ مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، انتظارات پیامد تحصیلی، اهداف پیشرفت و یادگیری خودتنظیمی اجرا شد. داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی ساختاری یادگیری خودتنظیمی مدلی روا برای جامعة مورد پژوهش است. متغیرها توانستند ۶۵ درصد یادگیری خودتنظیمی را پیش بینی کنند. بررسی ضرایب مسیر نشان داد که متغیر خودکارآمدی تحصیلی بالاترین اثر را بر یادگیری خودتنظیم می گذارد. بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که الگوی یادگیری خودتنظیمی، تبیین مناسبی از تعیین کننده های شناختی اجتماعی برای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان می باشد و می توان از آن برای ارتقای سطح خودتنظیمی دانش آموزان در یادگیری، افزایش کیفیت یادگیری و عملکرد آن ها بهره گرفت.
خلاصه ماشینی:
"ســپس ، روایی آن نیز توسط تحلیل عاملی تأییدی مورد آزمون قرار گرفت که شــاخص های (١/٢٣ =df/X٢ )، (٠٢٥=RMSEA)، (٠٩٨=GFI) و (٠٩٧=AGFI) نشــان می دهند، سؤالات با سازه انتظارات پیامد همسویی مناسبی دارد و این مقیاس دارای روایی مطلوبی در جامعه مورد پژوهش است .
بحث ونتیجه گیری در این پژوهش به منظور بررســی قدرت پیش بینی کننده های شــناختی اجتماعی و عاطفی مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی با در نظر گرفتن نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا و مدل شناختی اجتماعی لنت و همکاران (٢٠٠٧)، مبانی نظری و تحقیقات انجام شده ، مدلی مرکــب از متغیرهای مرتبط با یادگیری خودتنظیمی (از قبیل : عاطفۀ مثبت ، ادراک از جو مدرسه ، خودکارآمدی تحصیلی ، انتظارات پیامد و اهداف پیشرفت ) طراحی و آزمون شد.
مجموع نتایج نشــان داد که مدل شــناختی اجتماعی لنت و همکاران (٢٠٠٧) برای پیش بینی یادگیری خودتنظیمی دانش آمــوزان مدلی روا بود، این یافته ها حاکی از وجود عوامل تأثیرگذار چندگانه بر یادگیری خودتنظیمی است که توجه به این عوامل می تواند زمینه های پیشــرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم سازد.
An investigation of the role of motivational processes, personality factors, the use of learning strategies, and scholastic aptitude in academic achievement (Doctoral dissertation, Tample University, 2003).
Chicken or the egg: Longitudinal analysis of the causal dilemma between goal orientation, self-regulation and cognitive processing strategies in higher education.
Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem."