چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بهره گیری از یکی از شیوه های نوین پژوهش، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام شده در کشور ایران، در زمینه مطالعات خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی، انجام شده است. بدین منظور، تعداد ۳۴ پژوهش انجام یافته در زمینه مطالعات خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی از مراکز پژوهشی کشور گردآوری شد. پژوهش ها بر اساس این فهرست، که شامل مولفه های روش شناختی تحقیق مانند پرسش ها، فرضیه ها، اهداف، جامعه آماری، نمونه گیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایایی پرسش نامه هاست، برای فراتحلیل انتخاب شدند. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار فراتحلیل جامع صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر با بهره گیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش «اشمیت وهانتز» نشان داد که متغیر خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار دارد بدین معنی که خودکارآمدی بالا، پیشرفت تحصیلی بیشتری را موجب می گردد.
خلاصه ماشینی:
"فراتحلیل و بررسی عوامل مؤثر در نقش خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی معصومه قائد رحمتی * لیلا بختیاری ** ولی الله فرزاد*** چکیده : پژوهش حاضر با هدف بهره گیری از یکی از شــیوه های نوین پژوهش ، تحت عنوان «فراتحلیل »، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام شده در کشور ایران ، در زمینه مطالعات خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی ، انجام شــده است .
دلایل انتخاب این موضوع کثرت پژوهش در زمینه خودکارآمدی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی بود که تصمیم گرفته شد تا نتایج مقاله ها و پایان نامه هایی که در خصوص موضوع مورد نظر دوپهلو نوشته شده ، برای به دســت آوردن یک تصمیم کلی و بدون ابهام با روش فراتحلیل بررسی شود.
پژوهش های بسیاری نیز رابطه مثبت بین خودکارآمدی و پیشــرفت تحصیلی را تأیید کرده اند (برای مثال : پاجــارس و میلر١٢، ١٩٩٤؛ کرانزلر١٣ و پاچــارس ، ١٩٩٥؛ میمی ١٤، ١٩٩٦؛ بندورا، ١٩٩٧؛ لین و لین ١٥، ٢٠٠١؛ کاری ، تاکر، رینک و هال ١٦، ٢٠٠٣؛ لایننبرینــک و پینتریچ ١٧، ٢٠٠٣؛ ویلکنس وهمکاران ١٨، ٢٠٠٤؛ رضایی و ســیف ، ١٣٨١؛ کدیور، ١٣٨٢؛ پیرحسینلو، ١٣٨٢؛ نصراصفهانی ، ١٣٨٢؛ اصغرنژاد، ١٣٨٢؛ امینی ، ١٣٨٦).
بر این اساس پژوهش هایی که در زمینه نقش متغیر خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده ، برای به دست آوردن یک تصویر کلی و بدون ابهام از این موضوع پژوهشی ضروری به نظر می رسد.
بر این اساس سؤال پژوهش حاضر عبارت است از: آیا بین خود کارآمدی و پیشرفت تحصیلی رابطه دارد؟ روش پژوهش جامعه ،نمونه وروش نمونه گیری روش مورد اســتفاده در این پژوهش فرا تحلیل مطالعات انجام شده با استفاده از شیوه کمی سازی اندازه اثر بوده است ."