چکیده:
از ذخایر غنی و عظیم معنوی اسلام، آموزه های فراوان و همه جانبه آن است که در قرآن کریم و احادیث، جایگاه بلند و پرفایده ای دارند که می توان به برخی از آنها در قالب شیوه های تربیتی و الگودهی برای نسل جوان اشاره کرد. انواع تربیت ها و از جمله تربیت جنسی، برای همه دوره های زندگی انسان از بدو تولد تا دوران بلوغ و... در آیات و روایات تجلی کرده است و در دسترس قرار دارد. به طوری که اجرای آنها آسان، کاربردی و متناسب با وضعیت زندگی افراد است. در این مقاله سعی شده است جایگاه آموزه های قرآنی و حدیثی در تربیت مطلوب جنسی جوانان بررسی شود و با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزارکتابخانه ای، اهداف سازنده و دستاوردهای کاربردی آن ها روشن گردد. با آگاهی از این اهداف و اجرای درست آنها، قشر جوان، با تربیتی مطلوب در امور جنسی آراسته می گردد و اجتماع خویش را از هر انحرافی نگه می دارد. نسل جوان در عصر حاضر که با پدیده های نوظهور جهانی همچون: ماهواره، اینترنت و فضای مجازی روبرو است، در صورت آراسته بودن به تربیت مزبور، از تبعات منفی آن ها در امان خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"آنجا که بیان فرمود کودکان قبل از این که به سن بلوغ برسند، باید در سه نوبت اجازه بگیرند، این مطلب، حکمت تشریع را میرساند که تعلیم و تربیت باید مرحله به مرحله و متناسب با مقطع سنی، صورت بگیرد؛ که اگر والدینی دستور قبلی را اجرا کرده باشند، پذیرفتن این مرحله برای نوجوان بسیار راحتتر است و رفتار نامأنوسی به حساب نمیآید، در این مرحله سنی میفرماید ورود به خانه دیگران به صورت کلی باید با اذن دخول باشد: «یا أیها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستأنسوا وتسلموا علی أهلها ذلکم خیر لکم لعلکم تذکرون»( نور/2)؛ ای مؤمنان، در خانههایی غیر از خانة خود وارد نشوید تا اینکه آشنایی دهید و اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید، این برای شما بهتر است، شاید پند پذیرید.
مرتبه اجازه خواستن و کیفیت آن هم در حدیث نبوی زیر در سه بار در زدن یا به نحوی آگاه کردن روشن شده است: رسول خدا (ص) فرمودهاند: «اجازه خواستن، سه مرتبه است: «الاستئذان ثلاث : بالاولی یستنصتون، وبالثانیة یستصلحون، وبالثالثة یأذنون أو یردون»(ابنکثیر،1420، ج6، ص81؛ مکارم شیرازی ، ج14، ص429؛ صابونی،1400، ج2، ص135؛ طوسی،1209، ج 7، ص 329؛ بخاری،1401، ج8، ص54)؛ اجازه خواستن سه مرحله است اجازه اول، برای ساکت شدن اهل منزل]ازگفتوگوی خصوصی خود[، اجازه دوم، برای آماده شدن آنان و اجازه سوم، تعیین تکلیف است،که یا اجازه ورود میدهند یا برمیگردانند» تحلیل این رهنمود چنین است: الف) اولین بار جهت سکوت اهل منزل تا مطمئن شوند، آیا کسی اجازه ورود خواست یا خیر؟ زیرا ممکن است در آنجا کاری یا پیشامدی ایشان را به خود مشغول داشته که مانع از شنیدن صداهای بیرون شود."