چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اختلال سلوک براساس سبکهای فرزندپروری و تعارضات خانوادگی صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر 11 تا 13 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل 150 نفر از میان آنان بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند که برای تعارضات والدین با پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدین (CPIC) و شیوههای فرزندپروری با پرسشنامه بامریند و پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد و نتایج نشان داد که میانگین نمرات پاسخگویان در این متغیر برابر با 24.34 و انحراف معیار آن برابر با 11.61 بوده است. ضریب رگرسیون متغیر سبک فرزندپروری مستبدانه برابر با 0.39 و ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.14 برآورد شده است و که در سطح (0.50) معنادار میباشد. ضریب رگرسیون متغیر تعارض خانوادگی برابر با 0.39 میباشد. ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.43 برآورد شده است که در سطح 0.001 معنادار میباشد. ضریب تعیین تعدیل یافته براساس متغیر اختلال سلوک در تحلیل برابر با 0.21 یا حدود 21 درصد بهدست آمده است. یعنی بیش از 21 درصد از تغییرات متغیر اختلال سلوک از طریق این متغیرها قابل تبیین است. این یافتهها نشان میدهد که بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و تعارضات خانوادگی با اختلال سلوک فرزندان رابطه معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر 11 تا 13 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل 150 نفر از میان آنان بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند که برای تعارضات والدین با پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدین (CPIC) و شیوههای فرزندپروری با پرسشنامه بامریند و پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث استفاده شد.
این یافتهها نشان میدهد که بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و تعارضات خانوادگی با اختلال سلوک فرزندان رابطه معنیدار وجود دارد.
میانگین و انحراف معیار متغیرهای اصلی تحقیق شاخصها متغیرها کمترین نمره بیشترین نمره میانگین انحراف معیار سبک فرزندپروری سهلگیرانه 4 28 35/15 65/4 سبک فرزندپروری مقتدرانه 5 30 71/16 14/5 سبک فرزندپروری مستبدانه 24 40 74/32 16/4 تعارضات خانوادگی 0 69 53/32 78/12 اختلال سلوک 1 48 34/24 61/11 با توجه به جدول 1، پایینترین نمره بین پاسخگویان در متغیر سبک فرزندپروری سهل گیرانه، 4 و بالاترین نمره 28 بوده است، همچنین میانگین نمرات پاسخگویان در این متغیر برابر با 35/15 و انحراف معیار آن برابر با 65/4 بوده است.
بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان داد که بین تعارضات خانوادگی و شیوههای فرزندپروری با اختلال سلوک در دانشآموزان رابطه وجود دارد که این نتیجه با تحقیق قرهباغی و وفایی( 1387)، خواجه نوری و هاشمی نیا (1390) و کمیجانی و ماهر (1386) همسو است.