چکیده:
واضح است که بسیاری از تهدیدهای زیست محیطی، تخریب منابع و آلودگی ها، نتیجه فعالیتهای غیرمنطبق با محیط زیست هستند. از این رو آگاه سازی و آموزش آحاد جامعه به خصوص برنامه ریزان، مدیران و سیاست گزاران در جهت آشنایی با ارزش و اهمیت حفظ محیط زیست برای ادامه حیات بشری امری مهم است. از آنجا که آموزش مدیران کشور خود به تنهایی هدف نبوده بلکه ابزاری کلیدی و راهبردی مناسب جهت زمینه سازی تغییر در دانش و نگرش آنها نسبت به آثار و پیامدهای تصمیمات آنها بر روی محیط زیست و تحقق توسعه پایدار میباشد.یکی از مبانی توسعه پایدار مصرف پایدار است که به وضعیتی اشاره دارد که جامعه باید از منابع کمیاب مجود طوری بهره برداری نماید که از هر گونه آسیب به محیط زیست جلوگیری نماید.یافته های تحقیق نشان داد که بین نقش رسانه و مولفه های مصرف پایدار (آگاهی و دغدغه زیست محیطی ، سبک زندگی، ارتقاء و بهبود سلامت، الگوی رفتاری مصرف، توسعه حقوق زیست محیطی و ارزشهای فرهنگی) رابطه معناداری وجود دارد.همچنین در این مقاله سعی شد تا به نقش رسانه های اجتماعی در فرهنگ سازی مصرف پایدار پرداخته شود و مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که بین نقش رسانه و مولفه های مصرف پایدار (آگاهی و دغدغه زیست محیطی ، سبک زندگی، ارتقاء و بهبود سلامت ، الگوی رفتاری مصرف ، توسعه حقوق زیست محیطی و ارزشهای فرهنگی) رابطه معناداری وجود دارد.
در صورتی که اگر بازار یکپارچـه جهـانی بتوانـد استاندارد زندگی را در کشورهای در حال توسعه بهبود ببخشد، میتوان انتظار داشت که با افزایش آگاهی جامعه ،الگوهای مصرف ٧، پس انداز و سرمایه گذاری در این کشورهـا بهبود یافته و با این پیش بینی که طبق تخمین های بعمل آمده جمعیـت دنیـا در سال ٢٠٥٠ به ٩ میلیارد نفر برسـد، لـذا در فراینـد توسـعه پایـدار ایجـاد استانداردهای مناسب ، استفاده کارا و تغییر الگوی مصرف ناپایـدار در سطح جهان خود را بیشتر نمایان می سازد(٤).
می باشد لذا فرض ما تائید شده و بین نقش رسانه و توسعه حقوق زیست محیطی جامعه رابطه معناداری وجود دارد.
می باشد لذا فرض ما تائید شده و بین نقش رسانه و الگوی رفتار مصرف جامعه ارتباط معناداری وجود دارد.
می باشد لذا فرض ما تائید شده و بین نقش رسانه و آگاهی و دغدغه زیست محیطی جامعه ارتباط معناداری وجود دارد.
تدوین و توسعه حقوق زیست محیطی از سوی دولت و همچنین آگاهی جامعه توسط رسانه ها طی برنامه های گوناگون نیز از الزامات مهم در رفتار مصرف پایدار می باشد.