چکیده:
در این تحقیق به مدلسازی سهبعدی پیل سوختی غشاء پلیمری با کانال مارپیچ پرداخته شده است، منحنی عملکرد پیل سوختی در ولتاژهای کاری مختلف به دست آورده شده است و به بررسی چگونگی توزیع گازهای واکنشدهنده پیل سوختی، مکان ایجاد چگالی جریان، نحوه توزیع دما و فشار در اجزای مختلف پیل سوختی پرداخته شده است، در ادامه ازآنجاکه وسیله پیل سوختی نیازمند به داشتن شرایط ایده آل جهت افزایش عمر و کارایی خود است، به مطالعه اثر دما بر خواص و پارامترهای فیزیکی آن پرداخته شده است و بهترین محدوده دمای برای کارکرد پیلهای سوختی به دست آمده است و در نهایت با شبیهسازی، با افزایش تعداد کانال پیل سوختی از تک کانال مارپیچ به 16 کانال صورت پذیرفته و جهت مقایسه بهتر دو شکل کانال موازی و درهمتنیده با همین تعداد کانال نیز شبیهسازیشده است و منحنی عملکرد بهدستآمده کارایی بهتر شکل کانال مارپیچ را نسبت به موازی نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
com ارسال : مرداد ٩٦ پذیرش : مهر ماه ٩٦ چکیده در این تحقیق به مدل سازی سه بعدی پیل سوختی غشاء پلیمری با کانال مارپیچ پرداخته شده است ، منحنی عملکرد پیل سوختی در ولتاژهای کاری مختلف به دست آورده شده است و به بررسی چگونگی توزیع گازهای واکنش دهنده پیل سوختی، مکان ایجاد چگالی جریان ، نحوه توزیع دما و فشار در اجزای مختلف پیل سوختی پرداخته شده است ، در ادامه ازآنجاکه وسیله پیل سوختی نیازمند به داشتن شرایط ایده آل جهت افزایش عمر و کارایی خود است ، به مطالعه اثر دما بر خواص و پارامترهای فیزیکی آن پرداخته شده است و بهترین محدوده دمای برای کارکرد پیل های سوختی به دست آمده است و در نهایت با شبیه سازی ، با افزایش تعداد کانال پیل سوختی از تک کانال مارپیچ به ١٦ کانال صورت پذیرفته و جهت مقایسه بهتر دو شکل کانال موازی و درهم تنیده با همین تعداد کانال نیز شبیه سازی شده است و منحنی عملکرد به دست آمده کارایی بهتر شکل کانال مارپیچ را نسبت به موازی نشان داده است .
به وسیله روش حجم محدود معادلات در مختصات استوانه ای گسسته سازی شده است با افزایش تعداد پیچ های کانال مارپیچ ، یکنواختی توزیع واکنش دهنده ها را بهبود میبخشد و شکل مارپیچی کانال با ایجاد نیروی گریز از مرکز عملکرد پیل سوختی را بهتر مینماید.