چکیده:
امروزه دیگر نمیتوان کلان شهرهای کشور را با روشهای سنتی و مدیریت غیر علمی اداره کرد. از آنجایی که بیش از 50 درصد کل مخارج مدیریت پسماندها، مربوط به مرحله جمعآوری است به نظر میرسد بهبود اندکی در عملیات جمعآوری، تاثیر قابل توجهی در صرفهجویی هزینههای کل داشته باشد. با بررسی سیستم جمعآوری پسماند شهری شهر اصفهان، یافتههای پژوهش نشان داد که بین 37.03 تا 79 درصد از مسافت کل طی شده در فرآیند اصلی جمعآوری مربوط به مسیر رفت و برگشت به/از سکو بوده که این بخش بین 5.04 تا 11.57 درصد از زمان کل را به خود اختصاص میدهد. بنابراین با مطرح شدن ایده به کارگیری ایستگاه انتقال موقت پسماند جهت اتصال مکانیزمهای موجود در شبکه جمعآوری و حمل پسماند، یک مدل جامع برنامهریزی خطی با رویکرد متمرکز مسیریابی وسایل نقلیه (دورهای ظرفیتدار ناهمگن و ثابت همراه با پنجره زمانی) و تور پوششی فرموله و با الگوریتم فراابتکاری زنبور عسل مصنوعی در نرم افزار MATLAB پیاده سازی گردید. نتایج پژوهش، حاکی از کاهش مسافت و زمان در سیستم پسماند شهری ضمن به کارگیری تعداد بهینه وسایل نقلیه بوده است.
خلاصه ماشینی:
طراحی بهینه مدل جامع جمع آوری پسماند شهری شهر اصفهان با رویکرد متمرکز تور پوششی و مسیریابی و با استفاده از الگوریتم کلونی زنبور عسل مصنوعی *1 فروغ آهنگری ١- کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، کارشناس برنامه ریزی و بودجه معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ، اصفهان ، ایران *Ahangari.
بنابراین با مطرح شدن ایده به کارگیری ایستگاه انتقال موقت پسماند جهت اتصال مکانیزم های موجود در شبکه جمع آوری و حمل پسماند، یک مدل جامع برنامه ریزی خطی با رویکرد متمرکز مسیریابی وسایل نقلیه (دوره ای ظرفیت دار ناهمگن و ثابت همراه با پنجره زمانی) و تور پوششی فرموله و با الگوریتم فراابتکاری زنبور عسل مصنوعی در نرم افزار MATLAB پیاده سازی گردید.
هدف از طرح مسأله پژوهش ضمن بررسی توجیه پذیر بودن به کارگیری ایستگاه های موقت انتقال پسماند در کنار ایستگاه های ثابت انتقال ، ارایه مدلی جامع است که بتواند مسیر حرکت ماشین های جمع آوری پسماند را با در نظر گرفتن استقرار ایستگاه های انتقال پسماند به صورت بهینه تعیین نماید به گونه ای که به اهداف زیر نایل گردد: (١) تعداد مناسب سکوهای میانی برای شهر اصفهان تعیین گردد.
با توجه به چارچوب نظری و روش پژوهش و با در نظر گرفتن توجیه پذیر بودن به کارگیری از ایستگاه های انتقال موقت پسماند در کنار نوع ثابت آن ، مدل ریاضی مسأله به طور همزمان مسیریابی وسایل نقلیه جمع آوری و حمل پسماند را با رویکرد متمرکز تور پوششی و مسیریابی فرموله میکند.