چکیده:
اصل پیشرفت و موفقیت یکپارچه در یک فرآیند آموزشی جامع محقق خواهد شد توانمند سازی هم در واقع نوعی پیشرفت اجتماعی محسوب میشود پیشرفتی که به جامعه توانایی و دانش اداره کردن را می دهد. بدیهی است که رشد اجتماعی از آموزش حاصل میشود اگر میزان و شیوه آموزش در حد استاندارد باشد شاهد پیشرفت و توانمندی در جامعه خواهیم بود و اگر اقدامات و برنامه های اجرایی در زمینه آموزش در جامعه به درستی و کامل بسترسازی و اجرا نشوند جامعه توانایی اداره و برخورد با مشکلات را نخواهد داشت و جامعه ای شکست خورده یا ناتوان شکل خواهد گرفت. مباحث آموزشی در ابعاد کلی آن میتواند شکل و شیوه های اجرایی متفاوتی داشته باشند آموزش در مدارس ، آموزش در ادارات و موسسات، آموزش های ارتباطی بین افراد با یکدیگر آموزش های پزشکی، آموزش های اقتصادی و مدیریتی در نهادها و ... یعنی آموزش یادگیری برای کسب مهارت است تا بتوان در بخش های مختلف جامعه به شیوه ای مطلوب عمل کرد. طبعا جوامعی که در شرایط نامساعدی از لحاظ مفاهیم آموزشی هستند برای رسیدن به رشد و توانمندی نیازمند تلاشی گسترده ، هدفمند و همه جانبه می باشند.
خلاصه ماشینی:
اصولا هر جامعه یا کشوری دستورات و قوانین خاص برای اداره کردن دارد ولی همیشه این شیوه های اداره کردن بازتاب و نتایج مطلوب ندارند و جامعه در یک سطح استاندارد قرار نمی گیرد میتوان عامل اساسی در این زمینه را به بسترسازی های آموزشی مرتبط دانست چون مسیر رشد یک جامعه از شیوه های آموزشی آغاز میشود باید پذیرفت که آموزش ، یادگیری و کسب مهارت زندگی نیازی اصلی و ضروری است یعنی سیستم های اجتماعی باید هدف اولیه آنها دادن دانش به افراد باشد تا با قدرت دانش به توان اجتماعی ایده آل دست یافت .
میتوانند باشند با چهارچوب های مشخص هر مکتب ، ولی هدف از تعریف مکتب فکری بیان این مورد است که شیوه یا برنامه ریزی برای رسیدن به یک توان اجتماعی خود ارائه یک مکتب یا اساسنامه است با دستورات و قوانین مشخص و آنچه این شیوه کاری را مطمئن و برتر خواهد کرد داشتن نگرشی جهانی خالی از تعصب و نا آگاهی ها است دید محدود داشتن خود عامل مخرب و تضعیف کننده سیستم های اجتماعی است افکار و ایده هایی که مسیر توانمندی را منحرف و محدود نمایند و باعث دشمنی با سایر جوامع شوند و گزینه های غیر علمی و اخلاقی را در برخورد با رویدادهای اجتماعی انتخاب کنند هیچگاه توان اجتماعی محسوب نمی شوند چرا که بر پایه موازین علمی و دینی باید هدف هر فعالیتی سازنده و مثبت باشد تا بتواند اثر بخشی لازم را در ابعادهای متفاوت داشته باشد.