چکیده:
نظام خانواده اساس بنیادین بقای اجتماع انسانی است. از این رو همواره سیاست کشور های مختلف بر حفظ نهاد خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتمائی در جهان بوده است. در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز خانواده مهم ترین نهاد می باشد. یکی از مسائل جدیدی که در سال های اخیر در کشور ما نهاد خانواده را تحت تاثیر خود قرار داده است مسائل پزشکی نوظهوری است که اغلب برای زوجه و گاه نیز برای زوج اتفاق می افتد و دستخوش تحولات و دگرگونی های بسیاری گشته و به دنبال آن مسائل نو پیدا و پرسش های فقهی بسیاری در این حوزه جلوه گر شده است در این میان مسائل پزشکی که به نحوی با حقوق زوج و زوجه در تقابل با تزاحم باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که دیگر حق شخصی یک نفر بر تن و جان خود نمی باشد. و مساله حفظ حقوق شخص ثالثی نیز می باشد و از جهت دیگر باید تاثیر این امر بر روی نهاد خانواده نیز لحاظ شود. این تحقیق که با روش توصیفی، تحلیلی و اسنادی است به بررسی تبیین اختیارات زوج در تصمیم گیری زوجه در امور پزشکی می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"باید گفت تفسیری که از این بند می توان نمود با در نظر گرفتن ماده ١٧ این قانون که صدور حکم دادگاه بر اثبات عدم تمکین زوجه برای صدور مجوز ازدواج دوم لازم می داند و اینکه در هر زندگی زناشویی ممکن است زن برای مقاطع کوتاهی از تمکین زوج امتناع نماید و با توجه به فلسفه وضع این ماده که هدف آن تحکیم بنیان خانواده بوده است ، عقلایی نمی نماید که مرد بتواند با صرف انجام این عمل حق ازدواج مجدد داشته باشد، مگر اینکه دوره زمانی که زوجه توانایی انجام وظایف خو را ندارد تا حدی به درازا بکشد که عرف آن را طولانی بداند و یا اینکه زوجه چندین بار بدون اذن از زوج دست به چنین کاری بزند، که در این صورت زوج حق خواهد داشت به استناد بند ٣ ماده ١٦ قانون حمایت خانواده مصوب ٥٣ زوجه جدید اختیار کند.
آیا شوهر مادر جانشین علاوه بر ضمانت اجراهای قانونی می تواند قرارداد جانشــینی در بارداری همســر خود را فســخ کند؟ قبل از ورود به این بحث ، باید این نکته مشــخص گردد که شــوهر زن چه نقشــی در قــرارداد جانشــینی در بــارداری دارد؟ بــه عبارت دیگر آیا شــوهر مادرجانشــین داخل در عقد بوده و اراده او در انعقاد عقد موثر اســت یا این که اراده او در انعقاد عقد موثر نبوده و تنها از جهت لطمه ای که بر حقوق او به موجب قرارداد وارد میشود باید رضای او نیز تحصیل گردد به طوری که بدون رضای او قرارداد غیرنافذ باشــد و یا این که شــوهر هیچ نقشی در عقد همسر خود ندارد؟ بــه تحقیق از نظریه اول نمی توان حمایت کرد زیرا در عالم ثبوت ایــن قرارداد بین مادر جانشــین و زوجین نابارور منعقد شــده و برای تحقــق عقــد، همین دو اراده کافی اســت ."