چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی و شناسایی عوامل موانع به اشتراک گذاری دانش در بین ٤٨ دبیر فیزیک شهرستان نیشابور درسال 95-93 به عنوان یکی از قدم های اساسی در پیاده سازی فرایند مدیریت دانش در آموزش و پرورش است .حاصل تحلیل داده های پرسشنامهای ازطریق آزمون فریدمن و بااستفاده از نرم افزار spss می باشد. ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مربوطه 82.0 محاسبه شد. و از روش های آماری استفاده گردید. در این راستا این مقاله با شناسایی 29 عامل عامل کلیدی موثر در فرایند
به اشتراک گذاری دانش در سازمان و دسته بندی آنها در قالب ٥ حوزه منابع انسانی، فرهنگ سازمانی،
ساختار، سیستم و فناوری و راهبردهای رهبری، به عنوان نمونه صحت روابط بین عوامل اصلی و اولویت
هر یک از عوامل مذکور در حوزههای پنجگانه را در بین دبیران فیزیک شهرستان نیشابور ارائه نموده
است. نتایج نشان می دهد که به ترتیب عوامل انسانی، راهبردهای رهبری، عوامل فرهنگی، عوامل
ساختاری و عوامل سیستم و فناوری بیشترین تاثیر را براشتراک گذاری دانش دارند. علاوه بر این درهر
یک از حوزه های فوق، شاخص آموزش از بعد سیستم و فناوری، ساختار دانشی از بعد عوامل ساختاری، مشوق های یادگیری محور از بعد عوامل فرهنگی و آموزش از بعد راهبردهای رهبری و همچنین ناآگاهی
از بعد عوامل انسانی به ترتیب بیشترین ممانعت را برای اشتراک گذاری دانش ایجاد می کند و به همین
ترتیب در هر یک از ابعاد فوق، شاخص های مدیریت و رهبری، پشتیبانی، انعطاف پذیری، جو سازمانی،
کم تاثیرترین شاخص ها برای اشتراک گذاری دانش می باشند.
خلاصه ماشینی:
"درصورتی که فرهنگ به اشتراک گذاری دانش در محیط آموزشی پذیرفته شود، تعامل علمی حاصل از پذیرش این فرهنگ توسط دبیران ، امکان ایجاد آموزش کارآمد و یادگیری اثربخش را درمحیط مدرسه فراهم نموده و حتی زمینه را برای دانش آموزان جهت فرضیه سازی، مفهوم سازی و شناخت بیشتر رشته تخصصی خود و کسب مهارت های مورد نیاز پس از دانش آموختگی فراهم میکند.
(جدول شماره ١) لازم به ذکر است که دانش به عنوان محصول اصلی آموزش است که قبل از بهره برداری درسطوح مختلف میبایست ابتدا درون سیستم آموزش به اشتراک گذارده شود و همان طور که بیان شد، در صورتی که فرهنگ به اشتراک گذاری دانش در محیط های علمی پذیرفته شود، تعامل علمی حاصل از پذیرش این فرهنگ توسط دبیران ، امکان ایجاد آموزش کارآمد و یادگیری اثربخش را در محیط مدرسه فراهم نموده و حتی زمینه را برای دانش آموزان جهت فرضیه سازی، مفهوم سازی و شناخت بیشتر رشته تخصصی خود و کسب مهارت های مورد نیاز پس از دانش آموختگی فراهم میکند و بنابراین به نظر میرسد از مجموعه عوامل فوق ، توجه ویژه به منابع انسانی (به عنوان عامل اصلی به اشتراک گذاری و نشر دانش )، راهبردهای رهبری و توسعه فرهنگ سازمانی، نقش مهمی را در توسعه فرایند به اشتراک گذاری دانش و به جریان انداختن آن و نیز توانمندسازی سازمانی در کشف دانش پنهان افراد ایفا میکند."