چکیده:
هدف از این پژوهش، تعیین نقش ابعاد کمال گرایی در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی
شهرستان ایرانشهر بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی پیش بین بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر به تعداد ١٠٨ معلم ( ٧٨ معلم خانم و ٣٠ معلم مرد) تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحله ای بود. و به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی کمال گرایی فراست (1377) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1989) استفاده گردید. یافته های این پژوهش با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام به کمک نرم افزار spss 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج رگرسیون گام به گام به منظور پیش بینی عملکرد شغلی معلمان،
نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد کمال گرایی: انتظارات والدینی، استانداردهای شخصی،
سازگاری و سازماندهی با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد و در ادامه نتایج رگرسیون گام به گام به
منظور پیش بینی عملکرد شغلی معلمان، نشان داد که درگام اول مولفه استانداردهای شخصی به تنهایی 0/09 و درگام دوم، استانداردهای شخصی و سازگاری با هم 12/ از واریانس عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر راپیش بینی می کنند.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی Journal of Research in Psychology and Education شماره بیست و یکم ، تابستان ١٣٩٦، صص ١٧٢-١٥٥ ١٧٢-١٥٥ P ,٢٠١٧ ,٢١ No ,٢ Vol شماره شاپا (٦١١٩-٢٤٧٦) (٦١١٩-٢٤٧٦) ISSN نقش ابعاد کمال گرایی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر زهرا ارفنداک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی Za4374022@gmail.
کلی اینک ٣ (١٩٩٨) کمال گرایی را اعتقاد فرد به کامل بودن و احساس اضطراب و فشار روانی بالا و ترس از این که نتواند مطابق انتظارات خود زندگی کند، تعریف میکند (به نقل از مهرابی زاده هنرمندوهمکاران ، ١٣٨٢).
همانطور که در جدول شماره ١ ملاحظه میشود رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد کمال گرایی: انتظارات والدینی (r٠٢٣=)، استانداردهای شخصی (r٠٣١=)، سازگاری (r٠٣٠=) و سازماندهی (r٠٢٨=) با عملکرد شغلی معلمان در سطح ٠/٩٩ وجود دارد و رابطه منفی بین نگرانی درباره اشتباه ها و شک درباره اعمال با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد ولی این روابط از لحاظ آماری معنادار نمی باشد (٠/٠٥≤ p).
نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد کمال گرایی: انتظارات والدینی (r٠٢٣=)، استانداردهای شخصی (r٠٣٣=)، سازگاری (r٠٣٠=) و سازماندهی (r٠٢٨=) با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد و رابطه منفی بین نگرانی درباره اشتباه ها و شک درباره اعمال با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد ولی این روابط از لحاظ آماری معنادار نمی باشد و در ادامه نتایج رگرسیون گام به گام به منظور پیش بینی عملکرد شغلی معلمان ، نشان داد که درگام اول مولفه استانداردهای شخصی به تنهایی ٠/٠٩ و درگام دوم ، استانداردهای شخصی و سازگاری با هم ١٢/ از واریانس عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر راپیش بینی میکنند."