چکیده:
این پژوهش به دنبال رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدن دختران
دانش آموز دبیرستانی می باشد، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف پژوهش، بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی می باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ نحوه اجرا از نوع تحقیقات کمی است. جامعه آماری این پژوهش،
کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه که در مدارس منطقه یک شهر تهران، متشکل از ١٥٠ نفر است که
از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF )، پرسشنامه روابط چندبعدی بدن (MBSRQ) و پرسشنامه کلیشه های جنسیتی (مقیاس باورهای مربوط به زنان بلیک و اسنل) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد هر چه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی در دختران نوجوان بیشتر باشد، آنها بیشتر نگران وضعیت ظاهری خود می شوند و از تصویر بدنی خود احساس نارضایتی بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"نویسنده مسئول چکیده این پژوهش به دنبال رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی می باشد، از نوع تحقیقات کاربردی است .
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد هر چه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی در دختران نوجوان بیشتر باشد، آنها بیشتر نگران وضعیت ظاهری خود میشوند و از تصویر بدنی خود احساس نارضایتی بیشتری دارند .
فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی تحقیق - بین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی ارتباط وجود دارد.
روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای است و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده میگردد بدین جهت از انواع پیمایشی نیز میباشد و با توجه به این که هدف از پژوهش حاضر، رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی است ، لذا این تحقیق ، کاربردی میباشد؛ زیرا پژوهش کاربردی پژوهشی است که نه در جهت ارضای کنجکاویهای ژرف ، بلکه در جهت حل مسئله ای فردی، گروهی و اجتماعی انجام میپذیرد.
نتیجه ضریب همبستگی پیرسون در جدول فوق نشان میدهد که ، بین طرحواره های ناسازگاراولیه و تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
نتایج ضریب همبستگی برای طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی توان پیش بینی تصویر بدن دختران دانش آموز دبیرستانی R R2 F d.
این پژوهش نشان داد بین طرحواره های ناسازگار اولیه و کلیشه های جنسیتی با تصویر بدنی دختران نوجوان ، رابطه وجود دارد (شمس الدین سعید، ١٣٨٨)."