چکیده:
در این مقاله به امکان و کیفیت استخدام "موانع ارتباطی" یا همان "نوفههای ارتباطی" توسط دستگاه رسانهای استکبار جهانی علیه پیام جبهه حق پرداختهام. استدلالم این است که پیام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پیام فطرت است و مشترک همه انسانها و همین که این پیام به درستی به مخاطب خود برسد، پذیرفته خواهد شد، فلذا جبهه باطل میکوشد تا با ایجاد موانعی بر سر راه پیام جبهه حق، جامعه بشری را از این پیام فطری محروم کند. اینجاست که خبرنگار مهدوی بهعنوان جزیی از روابط عمومی موعود نقشی معنادار مییابد که همانا مبارزه با "موانع ارتباطی" است.
اینجانب ابتدا به تعریف و تبیین نوفههای ارتباطی از منظر نظریه ارتباطات معاصر پرداخته و گفتهام که در میان نوفههای ارتباطی ذکر شده، "نوفه روانی" مهمترین ابزار رسانهای جبهه باطل در رویارویی با جبهه حق است. در گام بعد، چند و چون مبارزه با نوفههای روانی را در عرصه ارتباطات مهدوی بررسی کردهام. سپس به تبیین نوفهای ارتباطی پرداختهام که در نظریه ارتباط شناسی معاصر از آن غفلت شده است و میتوان آن را با عنایت به دیدگاه قرآن کریم "نوفه درونی" یا "نوفه نهادی" نامید. آنگاه به تشریح این نوفه ارتباطی از منظر قرآن کریم پرداخته و امکان مبارزه با آن را بررسی کردهام.
This paper aims to discuss the potential communication barriers or noises in the era of the reappearance of Mahdi (A.S.) and how they may be employed by the force of falsehood against his message. I argue that Mahdi’s message is going to be plainly heard and accepted by people due to the existence of a common God-given nature among the people. Nevertheless، the force of falsehood is certain to be creating noises in order to reverse the process. Correspondents of Mahdi’s message are thus required to combat those communication barriers. I begin by defining communication barriers based on Gil and Adams’ theory and، among others، say that the force of falsehood would primarily set up psychological barriers as its main media strategy against Mahdi’s message. Next، I discuss how to counter and remove the communication barrier. Then، I follow the Holy Koran to identify and discuss an undiscussed communication barrier، called ‘internal barrier.’ A debate on whether and how the barrier could be countered or removed follows.
خلاصه ماشینی:
"پیشتر گفتم که پیام اسلام پیام فطرت است و زمینه پذیرش آن به صورت ذاتی در وجود انسانها پابرجاست، لذا تلاش جبهه کفر همیشه بر این متمرکز بوده و خواهد بود که این پیام شنیده نشود و بهترین شیوه برای شنیده نشدن این پیام، همین ایجاد بغض و نفرت و بدگمانی حاصل از نوفههای روانی با تکیه بر جهل افراد است.
این پیام مبنا و منشایی الهی دارد و چونان آب معرفت در سنگلاخهای جامعه بشری نفوذ خواهد کرد و آنچه بر دوش خبرنگار مهدوی است زدودن نوفههای روانی است تا راه ارتباطی هموار شود و پیام مهدوی به اهلش برسد.
حاصل آنکه، خبرنگار منتظر وظیفه دارد که با رفتار رسانهای خود که تلفیقی از کار خبری و رفتار پسندیده و نوفه زداست به نبرد با نوفههای روانی برود و البته شرط موفقیت در این مبارزه خلوص نیت است و در این مقام، خبرنگار منتظر نمادی میشود از حاکمیت موعود.
" (بحرانی، 1375: ج5، 382) بر این اساس، نوفه درونی با نوفه روانی تفاوت دارد، از آن جهت که نوفه روانی بنا به تعریفی که در ابتدای مبحث ارائه شد، حاصل تلقی نادرست در مخاطب است و موجب سوء تعبیر از سخنان ارتباط گیر میشود (گیل و آدامز، 1384: 226)، اما در تاریخ ارتباط شناختی جوامع گذشته و حال میبینیم که گاه هیچ برداشت نادرستی از ارتباط گیر (اعم از پیامبر، امام معصوم یا نمایندگانشان) در کار نیست، اما باز هم پیامشان شنیده یا پذیرفته نمیشود."