چکیده:
این مقاله با هدف بررسی نقش مولفههای ارتباطی- حفاظتی پیشگیرانه در میزان رضایتمندی مردم از کلانتریهای فاتب با تاکید بر ماموریتهای حفاظت (ارشاد حفاظتی، توجیه حفاظتی، آگاهسازی حفاظتی، آموزش حفاظتی و نظارت و کنترل حفاظتی) انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایش است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مسئولان کلانتریهای مستقر در شهر تهران بزرگ بوده که با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 280 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای و سپس طبقه ای متناسب انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه به روش منطقی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (آلفای کل برابر با 87/ 0) بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد تمامی فرضیهها مورد پذیرش قرار گرفته است. میانگین رتبه ای محاسبه شده برای مولفه «آموزش حفاظتی» برابر با 92/ 3، «آگاه سازی حفاظتی» برابر با 84/ 3، «توجیه حفاظتی» برابر با 95/ 3، «ارشاد حفاظتی» برابر با 93/ 3 و مولفه «نظارت و کنترل حفاظتی» برابر با 99/ 3 است. در مجموع، میتوان چنین بیان کرد که از نظر اولویت تاثیرگذاری هریک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (رضایتمندی مردم از کلانتری ها)، مولفه «نظارت و کنترل حفاظتی» با میانگین رتبه ای 99/ 3، در اولویت اول قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"بر همین اساس ، مسئله اساسی و موضوع محوری پیش روی این تحقیق آن است کـه چگونه می توان ضمن شناخت منبع و علل ایجاد نارضایتی مردم از کلانتری هـای تهـران بزرگ ، روش هایی را برای پیشگیری از این نارضایتی ها با تأکید بر مؤلفه هـای ارتبـاطی – حفاظتی پیشگیرانه یافت ؟ به تعبیـر دیگـر، مسـئله اصـلی ایـن مقالـه شناسـایی نقـش مؤلفه های ارتباطی - حفاظتی پیشگیرانه (یعنی ارشاد، توجیه ، آگاه سازی ، آموزش و نظـام نظارت و کنترل حفاظتی ) در رضایت مندی مردم از کلانتـری هـای فاتـب بـوده و اینکـه راهکارهای مرتبط با آن در کاهش میزان نارضایتی مردم از کلانتری های تهران بزرگ بـا تأکید بر مأموریت های حفاظت کدامند؟ در خصوص موضوع مورد بررسی ، تحقیقات مختلفی صورت گرفته که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است .
» جدول شماره (٢) همبستگی بین متغیر ارتباطی - حفاظتی آگاه سازی حفاظتی با میزان رضایت مندی مردم (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون های همبستگی براساس جدول ٢ نشان می دهد که مقدار خطای به دست آمده در هر دو آزمون تای کندال و اسپیرمن برابر با ٠/٠٠٠ = P < ٠/٠٥ است ، بنـابراین نتیجه می شود که یک نوع رابطة معنادار و نوعی همبسـتگی بـین آگـاه سـازی حفـاظتی کارکنان کلانتری ها و رضایت مندی مردم از کلانتری ها وجود دارد، پس فرضـیة صـفر رد می شود و چون ٠/٦٤٥ = TC و ٠/٦٩٨ = r به دست آمده است و ١> r >٠ است ، نتیجـه می گیریم که همبستگی از نوع مستقیم است و اینگونه تفسیر می شـود کـه بـا تقویـت و افزایش آگاه سازی حفاظتی کارکنان کلانتری ها، رضـایت منـدی مـردم از آن هـا افـزایش می یابد و نشان دهندة نقش مؤثر و مثبت آگاه سازی حفاظتی کارکنان در جلـب رضـایت مردم است ."