خلاصه ماشینی:
"آیر ترجمه و اقتباس:دکتر غلامعلی سرمد ضرورت هماهنگی در تعاونیها (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-مقدمه هماهنگی را میتوان ایجاد تعادل و توازن در میان فعالیتهای متعدد یک سازمان تعریف کرد به نحوی که تمامی این فعالیتها به صورت مطلوب جریان داشته باشد و سازمان را در راه رسیدن به هدفهای خود یاری دهد.
یک مثال دیگر: چنانچه قرار باشد یک تعاونی تولید صنعتی کالای جدیدی به بازار عرضه کند،لازم است بین نکاتی که هماکنون به آن اشاره میشود، هماهنگی ایجاد کند وگرنه موفق نخواهد شد: بودجهء تولید جدید اعماز بودجهء سرمایهای یا جاری،امکان تهیهء ماشینآلات و دیگر ابزار از داخل یا خارج منطقه یا کشور،زمان تقریبی نصب و راهاندازی تأسیسات،امکان فعالیت رقیب یا رقبا در زمینهء تولید همان کالا، چگونگی تبلیغ برای معرفی کالای جدید که بخشی از سیاست کلی بازاریابی تعاونی محسوب میشود،برآورد توان مالی خریداران بالقوه که طبعا در تولید انبوه تأثیر قابلملاحظه دارد،امکان دسترسی به مواد اولیه و نیمهساخته برای تولید محصول جدید، لزوم دایر کردن دوره یا دورههای آموزشی برای کارکنان خود،استخدام یک یا چند متخصص،و دهها مورد دیگر.
بهعنوان مثال،اگر قرار باشد یک تعاونی تولید کنسرو،خوراک آمادهای نظیر قارچ به بازار عرضه کند،لازم است برای انواع فعالیتهای مرتبط با این کار برنامهریزی کند.
برای مثال،اگر یک تعاونی تولید روستایی اختیار داشته باشد که برخلاف سایر تعاونیهای منطقه محصول خاصی را پیش هنگام برداشت و به بازار عرضه کند،زیرا مسؤولان تعاونی پیشبینی میکنند که ممکن است حادثهای نظیر سرما یا گرمای شدید به محصول آسیب فراوان برساند،این کار به نفع تعاونی و جامعه است."