چکیده:
برند شهری، دارایی مهمی برای توسعه پایدار شهری بوده و وجه تمایز بین شهرهاست. برندسازی شهر، پدیده ای است که شهرها برای نیل به مزیت رقابتی پایدار در عصر جهانی شدن و بسترسازی برای کارآفرینی، بدان نیاز دارند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی در شهرستان گرمی میباشد. روش تحقیق برحسب هدف، بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، 21 نفر از اعضای هیأت علمی رشته های مدیریت شهری، مدیریت بازاریابی، مدیریت اجرایی، مدیریت دولتی و مدیریت فرهنگی و مدیران شهرداری و افراد دارای تجربه مدیریت شهری، مورد مصاحبه های عمیق قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شد. الگوی پارادایمی برندسازی از شرایط علی ، شرایط زمینهای، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی(توسعه کارآفرینی، توسعه سرمایه اجتماعی، جذب و توسعه سرمایه گذاری وگردشگری، و توسعه روستایی و کاهش مهاجرت) برای آن شهر، نتایج تحقیق محسوب می شوند.
City brand is an important asset for sustainable urban development and is a distinction between cities. City branding is a phenomenon that cities need it in order to achieve a sustainable competitive advantage in the age of globalization and setting up for entrepreneurship. The main aim of this research is designing a city Branding Pattern for Entrepreneurship Development in the Germi city. The research method is fundamental practical according to the goal and in terms of data collection، it is qualitative conducted through the Grounded theory method. In this research، 21 faculty members of urban management، marketing management، executive management، government and cultural management، municipal managers and people with urban management experience were exposed to a deep interview using purposive and Snowball sampling methods and then the data was analyzed using open، axial and selective coding. The paradigmatic pattern from the causative required، underlying، confounding variables، strategies and brand consequences (Entrepreneurship development، Social capital development، attract and develop investment and tourism، rural development and the reduction of migration) for the city، the research results are considered.
خلاصه ماشینی:
بازاریابی مکان ، برندسازی شهری ، توسعۀ کارآفرینی ، شهرستان گرمی ، نظریۀ داده بنیاد مقدمه برند شهری ابزاری مؤثر برای توسعۀ شهرها و درواقع وجه تمایز شهرهاست و موفقیت آن ها را فزونی می بخشد و بر ارزش آفرینی و توسعۀ اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و به تبع آن جذب و توسعۀ سرمایه گذاری ، رونق صنعت گردشگری ، انتقال فناوری و...
مسئلۀ اصلی در این پژوهش طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعۀ کارآفرینی در شهرستان گرمی است و از آنجاکه فقر اطلاعاتی و بومی سازی شده کاربردی در زمینۀ برندسازی شهری و پیامدهای آن در کشور قابل تصور است ، در این تحقیق سعی شد با روش نظریۀ داده بنیاد١ و جمع آوری نظام مند داده های واقعی ، تئوری در زمینۀ برندسازی شهری 1.
در پژوهش های متعدد، تأثیر دولت ، سیاست و منابع مالی بر توسعۀ کارآفرینی مشخص شده و عناصر محیط خارجی شامل سیاست ، پیچیدگی ، بخشندگی و تغییر، بر تلاش های کارآفرینانه مؤثر قلمداد شده است (٢٠٠٨ ,Roche &Kearney, Hisrich ).
, 2008) پیشینۀ تحقیق براساس نتایج جست وجو در بانک اطلاعات منابع ، مقاله ها و پایان نامه های علمی ، تاکنون هیچ پژوهشی به طور مشخص در زمینۀ طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعۀ کارآفرینی انجام نگرفته است و به صورت کلی ، تحقیقات زیادی درمورد کارآفرینی و برندسازی شهری به طور مجزا صورت پذیرفته است که درادامه به آن ها اشاره می شود: تامپسون ١ (١٩٩٩) بهره برداری از فرصت ها، توانایی جذب منابع لازم ، ایجاد ارزش افزوده ، برقراری ارتباطی سازنده ، ریسک پذیری بالا، خلاقیت و نوآوری و قدرت تصمیم گیری را برای کارآفرینی ضروری می داند.