چکیده:
تمام کارآفرینان قبل و پس راه اندازی کسب و کار با چالش های بسیاری روبه رو می شوند و مرشدها نقش موثری در ارتقای توانمندی های آنان برای مقابله با این مشکلات ایفا می نمایند. از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش های مرشدها در راه اندازی کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان نوپا در شتابدهنده ها می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی واقع محور می باشد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به احصای ابعاد گوناگون نقش مرشد(شناختی، عاطفی، مدیریتی) پرداخته شده است. جامعه آماری، مرشدانی هستندکه بیش از 5 سال سابقه ی هدایت کارآفرینان را در شتابدهنده ها داشتند. برای انتخاب مرشد ها از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. در مصاحبه 14 اشباع نظری حاصل شد، اما جهت جمع آوری داده ها تا نمونه 17 ادامه یافت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع مقوله ها و مولفه ها، نقش های مرشدها به دو دسته ی غیر مستقیم و مستقیم، تقسیم شد. 38 مقوله ی شناسایی شده در 3 بعد شناختی، عاطفی، مدیریتی تعلق گرفتند ودو بعد یادگیری و بهره گیری از فناوری های نوین و مولفه های آنها به عنوان دو بعد جدید به چارچوب پژوهش اضافه شدند.
Entrepreneurs face a variety of challenges launching their business. In this regard، mentoring is an effective approach to improve entrepreneurs’ learning. Yet، there is little research on the role of mentor in starting a new business by a novice entrepreneur. Therefore، this research aimed to identify the role of a mentor in starting-up a new business by novice entrepreneur in accelerators. In this research، qualitative method and semi-structured interviews were employed to identify various aspects of mentor roles (cognitive، affective and managerial). Purposeful and snowball sampling methods were used for the selection of the mentors. Sampling and interviews were continued until theoretical saturation. Although، in the 14th interview، theoretical saturation was achieved، to insure the credibility of the findings the interviews continued to the 17th sample. Analysis of the data and integration of the categories and components of mentor’s roles reveled that they played two distinctive roles including: indirect and direct. Totally، 38 categories were identified that were classified into 4 dimensions of Jane and Audit’s (2012) framework (cognitive، affective managerial). Furthermore، two dimensions of learning and new technologies emerged from this study and were added to the framework employed in this study.
خلاصه ماشینی:
براساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ، مرشد می تواند دارایی باارزش و منبعی از تجربه و تخصص و پشتیبانی برای کارآفرینان در راه اندازی کسب وکارهای جدید به ویژه در شتاب دهنده ها باشد، زیرا کارآفرینان نوپا می توانند از زمان تصمیم به راه اندازی تا ایجاد کسب وکار از وجود مرشد بهره مند شوند (٢٠١٤ ,Yusubova &Clarysse ).
به ویژه ، مرشد با حمایت های لازم به کارآفرینان کمک می کند تا سطح شناختی و عاطفی خود را توسعه دهند و توانمندی آنان را در شناسایی فرصت ها و ایجاد چشم اندازی منسجم از کسب وکار تقویت می کند (٢٠١٢ ,Audet &Jean ).
تاکنون در زمینۀ نقش های مرشدها در راستای کمک و راهنمایی کارآفرینان نوپا و همچنین ابعاد و شاخص های هریک از این نقش ها، تحقیقات تجربی اندکی انجام گرفته است (٢٠١٢ ,Audet &Jean ).
درنتیجه ، هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش مرشدها در راه اندازی کسب وکارهای جدید توسط کارآفرینان نوپا در شتاب دهنده ها و همچنین مؤلفه های هریک از این نقش هاست .
مدل مفهومی تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نقش مرشد در بعد شناختی نقش شناحتی مرشد یکی از ارکان اساسی برای موفقیت کارآفرینان نوپا در راه اندازی یک کسب وکار جدید است ، زیرا مرشد با انجام دادن حمایت های لازم به کارآفرینان کمک می کند تا سطح شناختی خود یعنی توانایی شناسایی فرصت ها و تدوین یک چشم انداز منسجم از پروژة کسب وکار خود را توسعه دهند (٢٠١٢ ,Audet &Jean ).