چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی به شیوه بازی تمرین بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اسفراین بود. پژوهش از نوع مداخله ای و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری کلیه کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اسفراین در سال تحصیلی 95 -96 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از 30 نفر در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) انتخاب شدند. برای سنجش سطح تفکر خلاق دانش آموزان از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم ب استفاده شد که پیش از اجرای آموزش به عنوان پیش آزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. دوره آموزشی به مدت 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا گردید و در نهایت پس آزمون خلاقیت برای هر دو گروه اجرا شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات خلاقیت گروه آزمایش و گواه بعد از اعمال متغیر مستقل تفاوت معنی داری بوجود آمد. به عبارتی یافته های پژوهش حاکی از این است که آموزش مهارت های فراشناختی به شیوه بازی تمرین موجب افزایش خلاقیت در سه بعد ابتکار، سیالی و انعطاف ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اسفراین شد.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي فراشناختي به شيوه بازي-تمرين بر خلاقيت دانش آموزان دوره ابتدايي شهر اسفراين سال تحصيلي ٩٦-٩٥ مهري مهري دانشجوي کارشناسي ارشد رشته روانشناسي تربيتي، دانشگاه پيام نور مرکز سمنان آدرس پست الکترونيکي :gmail.
com@mehri١٠١ چکيده هدف از مطالعه حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي فراشناختي به شيوه بازي تمرين بر خلاقيت دانش آموزان دوره ابتدايي شهر اسفراين بود.
به عبارتي يافته هاي پژوهش حاکي از اين است که آموزش مهارتهاي فراشناختي به شيوه بازي تمرين موجب افزايش خلاقيت در سه بعد ابتکار، سيالي و انعطاف ذهني دانش آموزان دوره ابتدايي شهر اسفراين شد.
واژگان کليدي: خلاقيت ، آموزش مهارتهاي فراشناختي، شيوه بازي تمرين بر ، دانش آموزان دوره ابتدايي مقدمه پرورش مهارتهاي تفکر خلاق يکي از اساسي ترين راه هاي رسيدن انسان به موفقيت در يادگيري و تحصيل است .
بنابراين يادگيري و آموزش مهارت هاي فراشناختي به اشکال مختلف بازي ميتواند خلاقيت کودکان را رشد دهد (سيف ، ١٣٩٣).
پذيرش فرض پژوهشي به اين معناست که آموزش مهارت فراشناختي به شيوه بازي - تمرين باعث رشد ابتکار ذهني دانش آموزان مي شود.
پذيرش فرض پژوهشي به اين معناست که آموزش مهارت فراشناختي به شيوه بازي - تمرين باعث رشد سيالي ذهني دانش آموزان مي شود.
پذيرش فرض پژوهشي به اين معناست که آموزش مهارت فراشناختي به شيوه بازي- تمرين باعث رشد انعطاف پذيري ذهني دانش آموزان مي شود.
نتيجه گيري يافته هاي تحقيق حاضر نشان داد که آموزش مهارتهاي فراشناختي به شيوه بازي تمرين منجر به رشد ابعاد ابتکار ذهني، سيالي و انعطاف پذيري ذهني دانش آموزان دوره ابتدايي شهر اسفراين شده است .