چکیده:
به باور بسیاری از محققین آنچه تحقیقات کارآفرینی را از سایر مطالعات در حوزه های مختلف علمی نظیر
مدیریت متمایز می سازد توجه و تاکید بر پژوهش در خصوص فرصت های کشف شده توسط کارآفرینان است. به بیان دیگر کارآفرینی به معنای رفتارهایی است که منجربه کشف وبهره برداری فرصت ها توسط افراد و سازمان ها می باشد اما فرصت به مجموعه ای از شرایط اطلاق می گردد که نیاز به محصول، خدمت و یا کسب وکار جدیدی را ایجاد می نماید. تشخیص فرصت اشاره به فرایند درک امکان پذیری یک محصول، خدمت یا کسب وکار سودآور اشاره دارد. به عبارت دیگر فرصت ها تا تشخیص داده نشوند نمی توانند به بهره برداری برسند. فرصت ها در محیط در دسترس هستند و در انتظار کشف شدن هستند. با توجه به بسط مطالعات زیر از اندیشه و آراء صاحب نظران این حوزه استفاده شده تا تفهیم موضوع بیشتر حاصل آید.
خلاصه ماشینی:
تشخيص فرصت عبارت است از فرآيندي که به وسيله آن امکان ايجاد يک کسب وکار، محصول يا خدمت جديد و سودآور براي فرد فراهم ميشود & Barringer) (٢٠٠٧,Ireland.
Gundry & Kichul فرصت تنها به يافتن محصولات ارزشمند محدود نشده ، بلکه شناسايي بازار، مواد توليدي، روش هاي توليد و روش هاي سازمان دهي جديد را نيز دربرمي گيرد که اين حوزه ها به دانش گسترده اي نياز داشته که اغلب در اختيار يک فرد نيست (٢٠٠٧,Hsieh et al).
اين موضوع بسيار مهم است زيرا اگر کارآفرينان صرفا بر مبناي تجزيه وتحليل بازار عمل کنند يا فقط از دانسته هاي پيشين خود استفاده نمايند، ايده هاي مناسب و خوب بسياري بهره برداري نشده باقي ميمانند(p٤٥,٢٠٠٦,Kichul &Gundry ) .
Ozgen & Baron تعديل کننده ها منابع اجتماعي خودکارآمدي شخصي اتکا به شبکه هاي صنعتي غير رسمي اتکا به مربيان تشخيص فرصت الگوي ذهني اتکا به خانواده و دوستان نزديک ضريب کارآفريني شرکت در اجتماعات حرفه اي شکل ٤: مدل ازگن و بارون (٢٠٠٧) آن ها بيان ميکنند که مربيان مي توانند با جلب توجه کارآفرينان نوپا به اهميت روندها و تغييرات (مانند تغيير در تکنولوژي، بازار، سياست هاي دولت ،..
به عبارت ديگر، مربيان ، کارآفرينان را نسبت به فرصت هاي کسب وکار جديد هوشيار ميکنند و تشخيص آن ها را براي کارآفرين تسهيل مي کنند(٢٠٠٧,Baron &Ozgen ) .