چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی و شناسایی عوامل جذابیت شبکه های اجتماعی تلفن همراه از منظر کاربران انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. بدین منظور از کل کاربران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با استفاده از نمونه گیری هدفمند ناهمگن تعدادی 20 نفر انتخاب شدند و اطلاعات آنها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و انجام مصاحبه ها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافت. در ادامه یافته ها با به کار گیری روش 7 مرحله ای کلایزی و مطالعه تطبیقی با «نظریه استفاده و رضامندی» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مهمترین عوامل جذابیت شبکه های اجتماعی تلفن همراه «اطلاع رسانی و اطلاع یابی»، «استفاده از فناوری های نوین رسانه ای»، «تسهیل در روابط خانوادگی»، «تسهیل در روابط دوستان و آشنایان»، «تقویت ارتباطات گروهی»، «تقویت ارزش ها و آگاهی های شخصی» و «استفاده از فرصت های تفریحی و سرگرمی» بود که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
شاید هدف کاربران در استفاده از رسانههای نوین عامل تعیینکنندهای برای نقد و بررسی این موضوع باشد؛ چنانکه براتدستجردی (1391) در پژوهش خود با عنوان «بررسی نقش شبکههای سایبری بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه اصفهان (سال تحصیلی 91-1390)» نشان داد که بین میزان انگیزش و اهداف استفاده از شبکههای سایبری و هویت فرهنگی دانشجویان رابطة معنیداری وجود دارد و مهمترین اهداف استفاده از شبکههای سایبری اهداف اجتماعی، ارتباطی، فردی، و فرهنگی بوده است.
2. 8 پرسش دوم عوامل جذابیت شبکههای اجتماعی تلفن همراه از منظر کاربران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در بعد روابط شخصی چیست؟ برای پاسخ به پرسش دوم این پژوهش سه مفهوم اصلی و نه مفهوم فرعی به شرح ذیل بهدست آمده است.
درگذشته روابط سنتی و چهرهبهچهره و محدودیتهای زمانی و مکانی این امکان را فراهم نمیآورد که اعضای فامیل بتوانند از حال یکدیگر بهطور کامل باخبر باشند بههمینعلت بیشتر ارتباطات خانواده در میهمانیهای مناسبتهای ملی یا مذهبی مانند عید نورز و ماه رمضان و یا مراسم شادی خانوادگی و سوگواری فامیل انجام میشد، اما امروزه بهواسطة این فناوری نوین تمامی کاربران در یک خانواده میتوانند در زمانی واحد با بسیاری از اقوام دور و نزدیک خود بهصورت خصوصی و عمومی در ارتباط باشند، از احوال یکدیگر باخبر شوند، و در گروههای خانوادگی به بحث و تبادل نظر دربارة مسائل خانوادگی و اجتماعی بپردازند که این «همهمکانی» و «همهزمانی» یکی از ویژگیهای رسانههای نوین است که ارتباط میان انسانها را سهل و آسان کرده است.