چکیده:
در فقه امامیه، اظهار و اخبار مبتنی بر شیاع و شهرت عمومی، ذیل عنوان شهادت و به عنوان یکی از ادله اثبات دعاوی و مرافعات، معرفی و نوعا به تفصیل، مورد بررسی متقدمین و متاخرین فقها واقع شده است گر چه از جهاتی بویژه لزوم حصول ظن یا علم بر مبنای شیاع و گستره اثباتی مصداقی آن، اختلافاتی میان اندیشمندان فقه امامیه مشهود است. با توجه به سکوت مقررات ناظر به ادله اثبات دعوا در قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی در مورد شیاع ، نقش و اعتبار این دلیل فقهی که البته در حقوق برخی دیگر از کشورها نیز تحت عنوان اصطلاحاتی خاص، مورد اشاره و شناسایی قرار گرفته است، در نظم حقوقی کنونی ایران و طبعا در رسیدگیهای قضایی محل بحث و نظر بوده و هست. با دقت در منابع و سوابق فقهی، نظریات حقوقدانان و مستفاد از پاره ای از احکام ناظر به دلایل اثبات در قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، به نظر می رسد اخبار و اعلام مستند به شیاع که از جهتی با شهادت و از جهتی دیگر با تحقیق محلی رابطه نزدیک دارد، علی الاصول در دعاوی و محاکمات حقوقی، در مقام دعوا یا دفاع و بدون محدودیت، قابل طرح و استناد باشد.
خلاصه ماشینی:
إخبار مستند به «شیاع » به عنوان دلیل اثبات محمد ابوعطا/ آرمان بهارلو چکیده در فقه امامیه ، اظهار و اخبار مبتنی بر شیاع و شهرت عمومی ، ذیل عنوان شهادت و به عنوان یکی از ادله اثبات دعاوی و مرافعات ، معرفی و نوعا به تفصیل ، مورد بررسی متقدمان و متأخران فقها واقع شده است ؛ گرچه از جهاتی به ویژه لزوم حصول ظن یا علم بر مبنای شیاع و گسترة اثباتی مصداقی آن ، اختلافاتی میان اندیشمندان فقه امامیه مشهود است .
با توجه به سکوت مقررات ناظر به ادله اثبات دعوا در قانون مدنی و قانون آئین دادرسی مدنی در مورد شیاع ، نقش و اعتبار این دلیل فقهی که البته در حقوق برخی دیگر از کشورها نیز با اصطلاحاتی خاص ، مورد اشاره و شناسایی قرارگرفته است ، در نظم حقوقی کنونی ایران و طبعا در رسیدگی های قضایی محل بحث و نظر بوده و هست .
با دقت در منابع و سوابق فقهی ، نظریات حقوقدانان و مستفاد از پاره ای از احکام ناظر به دلایل اثبات در قانون مدنی و قانون آئین دادرسی مدنی ، به نظر می رسد که اخبار و اعلام مستند به شیاع - که از جهتی با شهادت و از جهتی دیگر با تحقیق محلی رابطه نزدیک دارد- علی الأصول در دعاوی و محاکمات حقوقی ، در مقام دعوا یا دفاع و بدون محدودیت ، قابل طرح و استناد باشد.