چکیده:
ترافیک یکی از موضوعاتی است که امروزه به یکی از اصلیترین مسائل شهرهای بزرگ تبدیل شده است و این موضوع مشکلات دیگری را نیز به همراه خود برای مناطق شهری ایجاد نموده است. لذا شناخت رفتار ترافیکی مردم از ضروریات مدیریت و برنامهریزی شهری است. یکی از این موضوعات تقاضای سفر از مناطق نزدیک شهرها به مناطق شهری با اهداف مختلف میباشد.
در این تحقیق سعی شده است با استفاده از دادههای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385 وضعیت سفرهای روزانه به تهران به تفکیک هدف سفر بررسی و برای آن مدل تقاضا و جذب سفر براورد گردد. لذا ابتدا متغیرهای بسیاری را مورد ارزیابی قرار داده و سپس با استفاده از نرمافزارSAS و به روش Stepwise شروع به براورد مدل نموده و با استفاده از مفروضات مدل رگرسیونی و تبدیلات باکس کاکس و در نظر گرفتن مواردی همچون فرض نرمالیتی دادهها ناهمگونی واریانس و نبود همخطی بین متغیرهای کمکی به براورد مدل پرداخته و با پردازش مجدد مدل که حاکی از نبود دادههای پرت میباشد، بهترین مدل براورد شده است.
خلاصه ماشینی:
"مطالعه بـر روی این فرایند از چهار مرحله اصلی تشکیل میشود که عبارتند از: - ایجاد سفر، براورد سفرهای تولید شده و جذب شده به نواحی ترافیکی میباشد؛ - توزیع سفر، تخصیص وسایل نقلیه موجود به سفرهای توزیع شده در نواحی ترافیکی؛ - انتخاب وسیله نقلیه ، انتخاب وسیله نقلیه برای سفر؛ - تخصیص سفر، انتخاب مسیر در شبکه حمل ونقل ؛ / / شکل ١ ساختار مدل های حمل و نقل چهار مرحله ای در این فرایند انواع مدل های ایجاد سـفر بررسـی مـی شـود، هـم چنـین بـرای هـر روش ، متغیرهای مناسب که ممکن است مستقل یا وابسته باشند، تعریف و روش های پرداخت مدل ها نیز شرح داده می شود [١].
از طرفـی بـا توجه به این که در سال ١٣٨٥ سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران به اجـرا درآمـد و خوشبختانه اجرای این سرشماری توأم با نمونه گیـری نیـز بـود بـه طـوری کـه بـرای تمـام خانوارهای کشور پرسشنامه ای با ٢٧ سؤال و برای ١٠ درصد جامعـه پرسـشنامه ای بـا ٥٦ سؤال تکمیل شده است ، از این رو داده های آماری مورد نیاز شامل تعـداد خـانوار، جمعیـت ، بعد خانوار، جمعیت به تفکیک رده های سنی، محل کار یا تحصیل (همین شهر یا آبادی، آبادی دیگر، اظهار نشده ) وضع فعالیت ، (شاغل ، بیکار، محصل ، دارای درامد بدون کـار، خانـه دار و سایر) مساحت زیربنا، با رده بندی متراژهای متفاوت ، تعـداد واحـد مـسکونی، تعـداد خـانوار دارای موتور سیکلت ، تعداد خانوار دارای وسیله نقلیه شخصی (سواری، وانـت و ..."