چکیده:
اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﻇﻬﻮر ﻓﻦآوریﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺷﺒﮑﻪ و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، اﻧﻘﻼب ﺟﺪﯾﺪی در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗـﺪرﯾﺲ و ﯾـﺎدﮔﯿﺮی اﯾﺠـﺎد ﺷـﺪ دﯾﮕﺮ روﯾﻪﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺘﻦ، ﮐﺎﻏﺬ، ﺗﻤﺮﯾﻦ و ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻧﻬﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﻮاﻧﺎﻧﯽ را ﮐﻪ در ﺟﻬـﺎن اﺷـﺒﺎع ﺷﺪه از رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﻌﻄﻮف ﮐﻨﺪ. ﻓﻦآوری ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪوﯾﮋه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﻣﻬﯿﺠﯽ ﺑﺮای غلبه ﺑﺮ ﻣﻮاﻧﻊ ﻓﺮاﮔﯿﺮی و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ دارﻧﺪ و ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮﺳﺴﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ، ﺷﺘﺎﺑﺎن ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﺳـﺘﻔﺎده از اﯾـﻦ ﻗﺎﺑﻠﯿـﺖ ﻫـﺎ اﻣﮑﺎﻧﺎت در ﻓﺮاﮔﯿﺮی، ﺗﺪرﯾﺲ و ﺗﺤﻘﯿﻖ دارﻧﺪ. ﻟﺬا در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﮐﻮﺷﺶ ﺷﺪه ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳـﯽ ﺷـﯿﻮه ﻫـﺎی ﻧـﻮﯾﻦ آﻣﻮزﺷـﯽ، ﻣﻮاﻧـﻊ مشکلات ﻓﺮآروی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ در ﻣﺪارس ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
خلاصه ماشینی:
"موانع آموزش الکترونیکی در مدارس ایران ١، زهرا کاشفی ٢ مهدی محمودی ١ استادیار دانشگاه پیام نور دانشگاه تهران ٢ دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ فلسفه آموزش و پرورش چکیده امروزه با ظهور فن آوریهای اطلاعاتی مبتنی بر شبکه و اینترنت ، انقلاب جدیدی در فرآیند تـدریس و یـادگیری ایجـاد شـده و دیگر رویه های سنتی انتقال دانش از طریق متن ، کاغذ، تمرین و مانند آنها کمتر میتواند توجه جوانانی را که در جهـان اشـباع شده از رسانه ها به سر میبرند، به خود معطوف کند.
مهـم تـرین مواردی که سیاست گذاران ، برنامه ریزان ، مربیان و دیگر دست اندرکاران باید در نظر بگیرند، عبارت اند از: ١-خط مشیهای جامع آموزشی و برنامه ریزی ٢-زیرساخت ها ٣- زبان ، ظرفیت سازی و امور مالی ٤- چالش های پداگوژیکی ٥- چالش های سازمانی ٦- چالش های تکنولوژیگی این موارد منشا مشکلاتی هستند که آموزش الکترونیکی در جهان با آنها روبه رو بوده است (حسینی و همکاران ، ١٣٨٧).
سیاست گذاران باید همچنین حضور انواع مختلف فناوری اطلاعـات و ارتباطـات در کشـور را بـه طـور عـام و در سیسـتم آموزشی به طور خاص مورد بررسی قرار دهند؛ مثلا نیاز اولیه آموزش الکترونیکی دسترسی به رایانه و سرویس های اینترنتی در سطح جامعه ، به خصوص مدارس و خانواده هاست (همان منبع ).
آیا یادگیرندگان براساس هزینه ای که میگذارند، آموزش با کیفیتی دریافت میکنند؟ در آموزش عالی، فراهم کردن آمـوزش بـا کیفیت بالا به این معنی است که خدمات و محصولات یادگیری الکترونیکی (دوره ها و مـدارج ) تجربـه هـایی مناسـب ، بـه روز و متناسب با درخواست های یادگیرنده فراهم آورند."