چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج، با تاکید بر سبک زندگی آنها، در بین شاغلان دانشگاه علومپزشکی شیراز انجام شدهاست. ابتدا، به بررسی نظریههای موجود در حوزه سبک زندگی و ازدواج و سپس، به تدوین چارچوب نظری با تلفیق نظریههای مناسب و منطبق با هدف تحقیق پرداخته شدهاست. در حوزه سبک زندگی، از نظریات وبر، بوردیو، گیدنز و در حوزه ازدواج از نظریه مدرنیزاسیون بهره جسته شدهاست. سپس، با استفاده از تکنیکهای آماری و چارچوب نظری تحقیق، تاثیرپذیری نگرش نمونه به ازدواج، با چهار مولفه ارتباطات اجتماعی، پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، که بهنظر میرسید بر متغیر وابسته تحقیق اثرگذار باشند، سنجیده شده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علومپزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر است و دادهها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است.
یافتههای پژوهش نشان داد که درصد درخور توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/ 39 درصد) به ازدواج نگرش منفی داشتهاند. همه مولفههای سبک زندگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بودهاند. مصرف فرهنگی با ضریب بتای 610/ 0 مهمترین متغیر اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده و از بین مولفههای اثرگذار بر نگرش به ازدواج، ارتباطات اجتماعی یگانه مولفهای است که از سه مولفه دیگر سبک زندگی (پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، مصرف فرهنگی و مدیریت بدن) اثر میپذیرد و بهصورت بلافصل با ضریب بتای 553/ 0 بر نگرش به ازدواج اثرگذار است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر در نظر دارد با تحلیل مؤلفههای سبک زندگی به این پرسشها پاسخ دهد که دختران مجرد شاغل در دانشگاه علومپزشکی شیراز چه نگرشی به ازدواج دارند؟ آیا ارتباطات اجتماعی، پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی بهمنزله مؤلفههای سبک زندگی بر نگرش نمونة تحت بررسی تأثیرگذار است؟ در بین مؤلفههای سبک زندگی، کدام مؤلفه بیشترین تأثیر را بر نگرش به ازدواج داشته است؟ پیشینة تحقیق الف) تحقیقات داخلی شیرزاد (1383) در تحقیقی با عنوان «بررسی دیدگاه دانشجویان مجرد پیرامون عوامل مؤثر در ازدواج» نشان میدهد که بین سهمؤلفة موفقیت یا شکست یکی از اعضای خانواده در ازدواج، میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی خانواده، جنسیت و نگرش به ازدواج رابطة معناداری وجود دارد، اما بین سهمؤلفة میزان تبعیت فرزندان از والدین، پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، محل سکونت و نگرش به ازدواج رابطة معناداری وجود ندارد.
توزیع درصدی نمونة تحقیق برحسب متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق متغیر توزیع فراوانی توزیع درصدی مصرف فرهنگی 1 بالا 20 8/5 متوسط 219 5/63 پایین 106 7/30 ارتباطات اجتماعی 2 بالا 7 4/0 متوسط 167 4/49 پایین 171 2/50 مدیریت بدن 3 بالا 55 9/15 متوسط 223 6/64 پایین 67 5/19 پایگاه اقتصادی- اجتماعی 4 بالا 20 8/5 متوسط 166 1/48 پایین 159 1/46 سبک زندگی 5 مدرن 51 8/14 مدرن-سنتی 243 4/70 سنتی 51 8/14 نگرش به ازدواج 6 مثبت 210 9/60 منفی 135 1/39 با توجه به نمرههایی که پاسخگویان از این قسمت دریافت کردند، بالاترین نمرة میزان مصرف فرهنگی در بین پاسخگویان 77 و پایینترین نمره، 16 بوده است."