چکیده:
ازآنجاکه بخشی از کارآفرینی فرهنگی معطوف به کارآفرینی در عرصه هنر و صنایع دستی است و فرش دست بافت در ایران یکی از مهم ترین و باقدمت ترین صنایع دستی و هنری ایران در جهان شناخته می شود، توجه به کارآفرینی در بخش فرش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. توجه به حفظ اصالت این هنر بومی، تولید و صادرات فرش دست بافت به منظور دستیابی به سهم بازار رقابتی و رونق کارآفرینی در عرصه صنایع دستی اصیل ازجمله دلایل اهمیت این موضوع می باشد. در چند دهه اخیر این بازار با موانعی مواجه بوده که این بازار ارزشمند را با مشکل مواجه کرده است. برای رفع این مشکلات، نوآوری یکی از راهکارهای بنیادین به شمار می رود. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع موجود در نوآوری فرش دست بافت است و برمبنای موانع شناسایی شده یک مدل کاربردی برای نوآوری در حوزه فرش دست بافت ارائه می شود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل طراحان، تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه است که حجم نمونه معرف با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 211 نفر می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که موانع نوآوری در فرش دست بافت در 5 مقوله اصلی عوامل اقتصادی، بازاریابی، فرهنگی، مدیریتی و تکنولوژیکی و 30 زیرشاخه شناسایی شده است. همچنین تحلیل نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این عوامل هرکدام به اندازه متفاوتی مانع نوآوری در طراحی فرش اصفهان می باشند. در پایان، پیشنهاداتی برای رفع این موانع ارائه شده است.
Since some part of cultural entrepreneurship pays attention to entrepreneurship in arena of art and handicrafts، and handmade carpet is one of the oldest and most important handicrafts in Iran، paying attention to carpet is really prominent. Paying attention to originality of this native art، production and exportation of handmade carpets for having a share in competitive market and development of entrepreneurship in industry of handicrafts are the reasons for the importance of this issue. In recent decades، this market has faced some obstacles that has caused some problems. To solve these problems، innovation is one of the fundamental solutions. Therefore، this study has tried to find a solution to get rid of these obstacles in the art and evaluate the solutions in this research. This research which is based on descriptive and survey analysis is willing to find the obstacles on the way of innovation in Isfahan handmade carpets and to present a method or way for innovation in Isfahan handmade carpet. The statistical society encompasses designers، producers and carpet merchants، with 211 samples randomly chosen. Its results show that the obstacles on the way of innovation in handmade carpets go into the five major categories of economics، marketing، culture، management and technology، for all of which 30 sub-branches has been identified. In addition، the analysis of the achieved results show that each of these factors has different levels of effect on obtruding innovation in Isfahan hand-woven carpets. To conclude، some suggestion are given to get rid of these problems.
خلاصه ماشینی:
شناسایی موانع نوآوری در طراحی و تولید فرش دستبافت اصفهان: رویکردی کارآفرینانه چکیده ازآنجاکه بخشی از کارآفرینی فرهنگی معطوف به کارآفرینی در عرصۀ هنر و صنایع دستی است و فرش دستبافت در ایران یکی از مهمترین و باقدمتترین صنایع دستی و هنری ایران در جهان شناخته میشود، توجه به کارآفرینی در بخش فرش از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) · موانع اقتصادی جدول ۳: اولویتبندی عوامل اقتصادی برطبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر، موانع اقتصادی مؤثر در عدم نوآوری فرش دستبافت اصفهان شامل 4 زیرشاخه است که بهترتیب اولویت در جدول ۳ نشان داده شده است.
ضریب مسیر بهدستآمده برای این عامل نشان میدهد که این عامل بیشتر از دیگر عوامل اقتصادی مانع نوآوری در طراحی فرش دستبافت اصفهان است.
این عامل با ضریب مسیر 51/0 کمترین تأثیر را دارد و نسبتبه دیگر عوامل، از اولویت و اهمیت کمتری در نوآوری در طراحی فرش دستبافت اصفهان برخوردار است.
· عامل هشتم عدم بخشبندی بازار و سفارشپذیری در تولید و طراحی با ضریب مسیر 47/0 است؛ بهطوریکه عدم استفاده از روشهای مناسب تبلیغاتی در جهت افزایش آگاهی مردم از اهمیت فرش و عدم ایجاد شرایط مناسب جهت بازدید از مراکز تولید فرش دستبافت اصفهان و پذیرش سفارش بهطور مستقیم و مطابق با سلیقۀ مشتری سبب ضعف در نوآوری در طرح فرش و تکرار طرحهای گذشته است.
این عامل با ضریب مسیر ۶۶/۰ در اولویت اول موانع تکنولوژیک نوآوری در فرش قرار گرفته است.