چکیده:
نمکدان های عشایری از جمله آن دست بافته های عشایری هستند که در مقایسه با سایر منسوجات ایلیاتی مثل قالی، قالیچه، گلیم و... در سطح محدودتری شناخته شده اند. این محفظه های کاربردی عموما در میان سایر دست بافته های ایلات مختلف کشورمان قابل مشاهده اند و به لحاظ ساختار و فرم، طرح و نقش، بافت، رنگ و تزئینات، مشخصات ویژه ای دارند که این امر لزوم شناخت آن ها را در کنار سایر تولیدات عشایری، با اهمیت جلوه می دهد. در این میان، ایل افشاری کرمان با داشتن سابقه ای طولانی در زمینه بافندگی، از جمله عشایری می باشد که دارای نمکدان های متنوع و قابل توجهی است. نمکدان های افشاری معمولا به دست زنان ایل بافته می شوند و به لحاظ ظاهری و سایر مختصات بافندگی بیان گر ویژگی های افشار هستند، حتی با وجود این که تاثیر و تاثرات بارزی نیز در آن ها مشاهده می شود. بدین جهت در مقاله پیش رو سعی بر آن بوده تا با مطالعه ایل افشاری و سابقه بافندگی آن، و همچنین بررسی پیشینه تاریخی و اقلیمی و میزان تاثیرپذیری بافته هایشان از سایر نواحی؛ به شناختی پیرامون تولیدات آنها-علی الخصوص نمکدان ها- دست یافت و میزان اصالت طرح ها و سایر متعلقات این دست بافته ها را تعیین نمود. جنبه های زیبایی شناختی ظاهری نمکدان ها نیز مورد بررسی و تحلیل واقع شده و در نهایت، نتایج حاصل در تطبیق با منسوجات سایر اقوام کوچ رو سنجیده شده است.
Nomadic "salt bags" are a group of nomadic textiles which are less known in comparison with other nomadic weavings such as carpets، rugs، kilims، etc. These functional bags are generally found among other nomadic products. They have special features in form، structure، texture، color، pattern، motifs، and decoration which all make their examination significant besides studing other nomadic products. Afshars of Kerman -as an example in here- having a long history in weaving، are among those nomads which have various and noteworthy salt bags. Afshari salt bags are generally woven by women and are expressive of Afshars’ characteristics، though the effects of outer cultures are discernible in them. For this reason، in this article، it is tried to study Afshari tribe، their weaving history، as well as their former geographic realm، and eventually the influences of the other regions on their weavings. Therefore an overall recognition and understanding of their products -especially salt bags- may be built up and the originality of patterns and other properties may be determined. In this connection، the aesthetic and physical aspects of salt bags were studied and analyzed، and the acquired information was compared with weaves of other tribes as well.