خلاصه ماشینی:
"در نتیجه،شرکتهای چند ملیتیکه طی 40-30 سال اخیر ظهور کردهاند،از یکی از این دو شیوه بهره جستهاند:خریدمواد خام کمهزینهترین تولیدکنندهها کهمعمولا در جهان در حال توسعه قرار دارندو حمل آنها به کشورهای توسعهیافته ازطریق فرآیند ارزش افزوده؛یا ایجاد و ساختکارخانهها و سیستمهای توزیع خارجیغالبا از طریق سرمایهگذاریهای مشترکیا صدور مجوز فعالیت برای شرکتهای بومیجهت خدماتدهی به بازار داخلی.
شرکتهای تولیدکنندۀ(به تصویر صفحه مراجعه شود) مواد غذایی به ویژه در سالهای پایانی قرنبیستم،معیاری را برای بازاریابی نام تجاریخود تدوین کردند.
به گفتۀ برخیمتخصصان:"شرکتهای مواد غذایی که 10میلیارد دلار درآمد داشته باشند به دنبالشرکتهای کوچک هستند زیرا با اندکیسرمایهگذاری میتوانند رقم درآمد خود رابه بیش از 20 میلیارد برسانند و به یک عاملجهانی در این صنعت تبدیل شوند.
"(آرتورآندرسن27،2001) (به تصویر صفحه مراجعه شود)این سطح بالای ادغامها پس از گذراندنیک دهۀ نسبتا آرام بود و ما شاهد بودیم کهشاخص فقر و استاندارد ایالات متحده درمورد شرکتهای جهانی تولیدکنندۀ موادغذایی و کشاورزی از کل شاخص صنایع37 درصد فراتر رفت.
شرکتهای خردهفروشی 11-7 درژاپن و کارفور29در فرانسه و همچنین گروهتولیدکنندۀ غذاهای آمادۀ مک دانلدز30ازدیگر شرکتها بالاتر هستند اما تعدادشرکتهای مواد غذایی حاضر در این فهرست تنهاشش شرکت است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01414SIMG014G% بازارها در سال 2000،تحقیق مؤسسۀیورومانیتور34نشان داد که بازار جهانی موادغذایی بستهبندی شده-محصولاتی که اکثرشرکتهای جهانی به آنها روی آوردهاند-ارزشی معادل 1322 میلیارد دلار دارد.
اگرچه هم اکنون میتوان بسیاری ازفرآیندهای پایه در تولید مواد غذایی را بهصورت خودکار انجام داد اما نیروی کارارزان و حاشیۀ سود نسبتا پایین در توزیعمواد غذایی،این گرایش را به وجود آورده(به تصویر صفحه مراجعه شود) که افراد جایگزین دستگاهها شوند."