چکیده:
دست بافته های ایلات و عشایر ایران دارای نقوش گوناگونی است که با توجه به شیوه زندگی، اعمال آیینی و اسطوره ای آن مرز و بوم شکل یافته و بیانگر ارزش ها و باورهای آن فرهنگ است. بر این اساس نقوش به کار رفته در آن ها دارای معانی نمادین گوناگونی است که انسان برای بیان نیازها و ارتباطات خویش به آن ها پرداخته است. پژوهش حاضر در نظر دارد با معرفی یکی از شاخص ترین دست بافته های قوم ترکمن به نام «نمازلیق» که به عنوان عنصری کاربردی و هویت بخش برای انجام عمل آیینی نماز مورد استفاده قرار می گیرد، به جایگاه نماد در یکی از شاخص ترین طرح های نمازلیق یعنی «کعبه ناقش» بپردازد که تکرار نقش درخت- ستون و پرنده (بر راس مناره ها) است. دستیابی به ریشه و خاستگاه این عناصر نمادین و کشف مفاهیم و معنای آن ها در فرهنگ های گوناگون و همچنین در شمنیسم که باور گذشته ترکمن ها قبل از گرویدن به اسلام بوده است، می تواند راهگشای درک حضور این عناصر نمادین در نمازلیق های ترکمن گردد.
The hand-woven items of Iranian clans and tribes include various motifs that have been formed according to their life-style، customs، myths and rituals and is the expression of values and beliefs of their culture. So these motifs have various symbolic meanings that they have used for expressing their needs and relationships. The present research aims at introducing one of most important hand-woven items of Turkmen tribe، namely «Namazligh» that is an applied and identity-making item used for prayer، to analyze the status of symbol in one of the main motifs of Namazligh، i.e. Kabe Naghesh which is the repetition of tree-pillar and bird motif on the top of minarets. Understanding the origin of these symbolical elements and finding their concepts and meaning in different cultures and also in shamanism، which has been what Turkmens believed in before embracing Islam، can help to understand these symbolic elements in Turkmens'' Namazligh.