چکیده:
تحولات گسترده ای که در هنر ایران در دوره قاجار رخ داد، در نهایت به تصویری شدن غالب گونه های هنری منجر گردید. فرش نیز همچون سایر صورت های هنری پذیرای تصاویر شد و فرش های موسوم به فرش های تصویری در فرش بافی ایران به وجود آمدند. هرچند که در این گونه فرش ها تصویر غالبا در متن ظاهر می شد و بیشترین تاثیر را بر متن فرش ها بر جای نهاد، اما در عین حال حاشیه و جایگاه آن نیز دستخوش تغییر و تحولاتی گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در این دوره با وجود تعدیل شدن حاشیه های فرش های تصویری، حاشیه هیچگاه حذف نشده است و همواره به عنوان جزئی ثابت و جدا ناشدنی به حساب می آمده است. گرچه در پاره ای از فرش ها تناسبات رایج حاشیه رعایت نشده است، ولی همواره هویت محل بافت را به همراه داشته است. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری آن 79 فرش تصویری دوره قاجار بوده و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت ترکیب شیوه کتابخانه ای و مشاهده ای بوده است.
The extensive developments of Iranian arts in Qajar era eventually led to pictorial representation in almost all forms of art. Carpet weaving was no exception too and during this era the so-called pictorial carpets emerged. Although the images of these carpets mostly appeared in the central field، the borders of the carpets also underwent drastic developments. The findings of this essay indicate that despite weakening of the borders، they have never been removed and were always as an indispensible part of such carpets. In some of the carpets، one can see that the proportions of borders are not right but their provenance is identifiable. The methodology of this research is descriptive-analytical one. The statistical population consists of 79 pictorial carpets of Qajar era and the data have been collected using both desk and field studies.