چکیده:
شناسایی استراتژی های مناسب در یک محیط رقابتی، به یک کسب و کار کمک می کند تا با یافتن راه درست به موفقیت دست پیدا کند. در این مقاله اثرات استراتژی های رقابتی مایکل پورتر شامل تمایز، تمرکز و رهبری هزینه بر گسترش بازار داخلی فرش دستباف سنجیده شده است و روش انجام این پژوهش، توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد.
برای انجام این پژوهش، پرسش نامه ای طراحی و پس از اعتبارسنجی، میان دو گروه آماری شامل کارشناسان مرکز ملی فرش ایران و فروشندگان فرش دستباف شهر تهران که بیش از ده سال سابقه دارند، توزیع گردید.
نتایج حاکی از آن است که هر سه استراتژی رقابتی می تواند موجب گسترش بازار داخلی صنعت فرش دستباف شود، ولی نتایج تاثیر هم زمان این سه استراتژی روی گسترش بازار برای دو گروه آماری کاملا متفاوت است. از دیدگاه کارشناسان، رهبری هزینه بیشترین سهم را در گسترش بازار دارد و دو استراتژی دیگر سهم بسیار کمی را در گسترش بازار داخلی صنعت فرش دستباف خواهند داشت، ولی از دیدگاه فروشندگان، دو استراتژی تمرکز و تمایز به ترتیب بیشترین تاثیر را در گسترش بازار داخلی فرش دستباف دارند و استراتژی رهبری هزینه معنادار نمی باشد. علی رغم تایید فرضیه های پژوهش، تحلیل های آماری در مورد این دو گروه حاکی از شکاف عمیق میان دیدگاه فروشندگان فرش دستباف شهر تهران و کارشناسان مرکز ملی فرش ایران می باشد.
In a competitive environment، identification of appropriate strategies improves a business by choosing the right passage. In this article the effects of competitive strategies of Michael Porter including differentiation، concentration and cost leadership on the expansion of domestic market of Iran’s hand-knotted carpet are evaluated. This research is descriptive and the survey methodology is used. A questionnaire is designed and after accreditation distributed among two respondent groups; i.e. technical staffs of Iran National Carpet Centre and carpet retailers in Tehran who have more than 10 years experience. The results show that all three competitive strategies could trigger the expansion of domestic market of Iran’s hand-knotted carpet. On the other hand، the concurrent implementation of these strategies has different influences on market expansion. In technical staffs’ view، cost leadership has the highest role in market expansion، while the other two strategies have a minor role in domestic hand-knotted carpet market. On the contrary، retailers evaluate two other strategies; i.e. differentiation and concentration، would have higher impact in hand-knotted carpet market expansion، respectively; whereas cost leadership would be insignificant. Although the research hypotheses are accepted، the statistical analysis shows a very significant difference between the views of the retailers and technical staffs of Iran National Carpet Centre.