چکیده:
امروزه صاحبان صنایع و بنگاه های تجاری برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار رقابتی ایجادشده، بایستی ضمن بهره گیری از دانش بازاریابی، برای حضور خود در بازار، برنامه روشن و مدونی داشته باشند. یکی از ابزارهای مهم در برنام هریزی و سیاستگذاری در حوزة بازاریابی، آمیخته بازاریابی است. محققان این حوزه، عوامل و متغیرهای متعددی را برشمرد هاند که هر کدام در حوزه بازاریابی محصولات متفاوت، سودمند م یباشند. در مدل پیشنهادی این تحقیق، آمیخته بازاریابی فرش دستباف از پنج عنصر کلیدی محصول، قیمت، ترفیع، توزیع و اصالت هنری و تاریخی تشکیل شده است. برای بررسی میزان معناداری و اهمیت هر کدام از این عوامل و شاخص ها به بررسی نظر خبرگان، با استفاده از پرسشنامه پرداخته شد. برای تعیین اهمیت هرکدام از شاخ صها از آزمون علامت و در راستای رتب هبندی هرکدام از شاخ صها و سپس عوامل کلی از آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج حاصل نشان م یدهد که اهمیت عوامل آمیخته به ترتیب عبارتند از اصالت هنری و تاریخی، ترفیع و تبلیغ، محصول، قیمت و در نهایت، توزیع.
Marketing mix is one of the most important devices that is used in marketing planning. Marketing mix refes to factors and controllable variables that Marketing managers use to satisfy target customers. Marketing scholars identify different factors for different products. In this research at first we proposed five factor model for carpet marketing mix. Then we tested and ranked these factors. Findings showed that historical and artistic gentility is the most important factor in marketing mix. Then promotion، product، price and at last place are other factors in marketing plan.