چکیده:
باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار ، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقه یابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهم ترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال به دست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه و شان و منزلت خود است. تولید سنتی و تمرکز بر طرح و نقشه های قدیمی و روش های سنتی بازاریابی و فروش، و نیز کوربافی و تولید بدون اهمیت دادن به سلیقه های مشتریان فرش در بازارهای هدف، می تواند یکی از عوامل رکود فرش ایران باشد که باید در این زمینه، تحول اساسی صورت گیرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تولید در ایران رابطه ای متناسب با سلیقه ها و درخواست های مشتریان ندارد و از این بابت یکی از عامل های مهم تاثیر گذار در روند کاهش بازار جهانی فرش ایران محسوب می شود. به نظر می رسد عدم تمایل برای به کار گرفتن ابزار نوین فناوری اطلاعات در میان تجار فرش ایرانی خارج از کشور، باعث نداشتن اطلاعات مناسب در خصوص سلیقه مشتریان و نیز ناتوان بودن در انتقال این اطلاعات به حوزه تولید در داخل کشور نیز شده است. این مقاله به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و حضور در بازارهای خارجی و نمایشگاه دموتکس 2012 و نیز به صورت کتابخانه ای و استفاده از پایگاه های اینترنتی و پرسشنامه به عنوان ابزار انجام شده است.
Globalization as a part of modern economy has been of huge controversies in different countries including Iran. Since Iran is attempting to increase its non-oil exports and its presence in global markets. Enduring in this competitive worldly market necessitates evaluation of tastes and creation of new markets for the products. Accordingly Iranian hand-woven carpets are among the top exports of the country is looking for a proper position in global trade. Traditional production and concentration on out-dated designs beside blind-weaving and neglecting the customers taste in target markets are the main reasons of the recession in its trade that are in an urgent need of reconsideration. Although carpet is of a great artistic value، its commercial value ought to be kept in mind as well. Studies show that there is a huge gap between carpet production in Iran and its marketing and evaluation of potential customers'' taste around the world. It seems as if lack of interest in utilizing modern information technology tools among Iranian carpet traders abroad has caused them not receive enough information about customers'' taste and as a result fail in relating the tastes and domestic production. This survey type descriptive study attempts to collect data through field، libraries and internet.