چکیده:
برخی مطالعات تجربی موجود نشان میدهند که شادی بهمثابه یک مقوله و یک سازه اجتماعی تغییرپذیریهایی را در دورههای مختلف زندگی به نمایش میگذارند. واقعیت بیولوژیک سن در کنار تاثیر اجتماعی نسل، کیفیت تجربه شادی و واکنش به موقعیتهای شادیآفرین را میتواند توضیح دهد و در پی پاسخگویی به این سوال است که چگونه زنان و دختران در دورههای مختلف زندگی خود شادی را تجربه و معناسازی میکنند. در این مقاله با اتکا به رویکردی کیفی و براساس مصاحبههای نیمساختیافته فردی و گروههای کانونی، با دختران و زنان شهر کرمان، ذهنیت و تجربه و تفسیر این گروهها در سه دوره سنی (نوجوانی، جوانی و میانسالی) از سازه شادی بررسی شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که درک و تفسیر زنان از شادی در چرخه زندگی ثابت نیست و تجارب نسلی، سیاست جنسیتی و واقعیت بیولوژیک سن چطور در دورههای مختلف زندگی تغییراتی را نمایش میدهند و در فعالیتها و علایق آنها نمود خارجی مییابد. نتیجه فوق علاوهبر آنکه موید اهمیت تفسیرهای جامعهشناختی از شادی به موازات توجه به وجوه روانشناختی غالب از آن است، دلالتهایی را نیز برای برخی اقدامات و مداخلات مثبت در مدیریت عواطف این گروههای سنی دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پـژوهش بـه دنبـال رسـیدن بـه فهمـی جامعـه شناسـانه از درک زنـان و دختران از سازه شادی و فرصت های شـادیبخـش و نیـز موانـع و چـالش هـایی کـه در تأمین فرصـت هـای آن در دورههـای مختلـف زنـدگی پـیش روی خـود مـیبیننـد هستیم .
روش پژوهش پـژوهش حاضـر مـاهیتی اکتـشافی دارد کـه بـا هـدف کـشف و توصـیفی تفـسیری از معنا و فهـم شـادی از دیـدگاه زنـان و دختـران در دورههـای سـنی مختلـف در مـتن زندگی روزمره صـورت گرفتـه اسـت .
1 پردازش و تحلیل دادهها براســاس روش تحلیــل مــضمون و بــه منظــور رســیدن بــه تــم هــای کلــی پــژوهش مراحلی طی شده است که بـه ایـن شـرح اسـت : بـه محـض گـرآوری دادههـا، چنـد مرتبــه فایــل صــوتی مــصاحبه هــا گــوش داده شــد و ســپس بــه پیــادهســازی شــد؛ همچنین چندین بار مکرر متـون پیـادهشـده مـصاحبه هـا مـرور شـده اسـت و مطالـب غیرمرتبط را حـذف شـد، سـپس بـه طبقـه بنـدی و کدگـذاری دادههـا پرداختـه شـد؛ سپس سعی شد از مضامین ظـاهری بـه سـمت مـضامین انتزاعـی جهـت گیـری شـود، متون پیادهشده، به بخـش هـایی تقـسیم وکـدهای اولیـه اسـتخراج شـد، بـدین منظـور جدولی متناسب بـا سـؤالات پـژوهش و هـدف پـژوهش ، برحـسب هـر گـروه سـنی بـه صـورت جداگانــه تنظـیم و کـدهای توصــیفی در آن یادداشـت شـد، در مرحلــه کدگــذاری آزاد٢ حــدود ٥٠ تــا ٦٠ مفهــوم شناســایی شــد و در فــاز دوم، بــا قــرار دادن مفاهیم مـشابه در یـک گـروه، بـه مقولـه سـازی پرداختـه شـد و تعـداد کـدهای توصیفی بـه حـدود ٣٠ تـا ٤٠ کـد تفـسیری تقلیـل یافـت ، در فـاز سـوم تـلاش شـد تـم هـا را شناسـایی شـود، بـه عبــارت دیگـر مفـاهیمی کـه ویژگـی تکـرار شــونده و 1.