چکیده:
در این مقاله به تعیین رابطه بین شفافیت اطلاعاتی، نقد شوندگی و ارزش شرکت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده و روش شناسی تحقیق از نوع پس رویدادی و نوعی تحقیق کاربردی است. برای آزمون فرضیه تحقیق از مدل رگرسونی معمولی با استفاده از دادههای تلفیقی بهره گرفته شده است. فرض اصلی تحقیق آن است که افزایش شفافیت اطلاعاتی منجر به افزایش سطح نقد شوندگی سهام و ارزش شرکت میشود. برای اندازه گیری شفافیت اطلاعاتی از چهار معیار کیفیت اقلام تعهدی، انحراف در پیش بینی سود هر سهم توسط مدیریت، نوع حسابرس و نمره شفایفت بورس استفاده شده است. همچنین برای اندازه گیری نقد شوندگی میانگین حجم معاملات سالانه و برای ارزش شرکت از شاخص کیو توبین استفاده گردید. پس از برازش مدل بر روی 51 شرکت (357 سال-شرکت)، نتایج تحقیق نشان داد که بین معیارهای شفافیت اطلاعاتی و سطح نقد شوندگی سهام رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین شفافیت اطلاعاتی و ارزش شرکت رابطه معناداری مشاهده نشد.
This paper aims to study the relationship between Transparency, liquidity and firm valuation across Tehran stock exchange listed firms. This is a descriptive correlational research and it uses post event methodology. For testing the hypothesis of the research, we've used ordinary least square regression model with panel data. The main hypothesis of this research is that the transparency can enhance firm's liquidity and valuation. For measuring transparency we've combined four proxies according to Lang et al. (2012): accruals quality, management EPS prediction deviation, auditor type and TSE's transparency scores. Also Tobin's' Q has been used as a proxy for firm valuation and mean of daily trading volume for measuring liquidity. After running the model, we’ve found significant and negative relationship between transparency and liquidity. Also there was no significant relationship between transparency and firm valuation.
خلاصه ماشینی:
پس از برازش مدل بر روي ٥١ شرکت (٣٥٧ سال -شرکت )، نتايج تحقيق نشان داد که بين معيارهاي شفافيت اطلاعاتي و سطح نقد شوندگي سهام رابطه منفي معناداري وجود دارد.
به طور خلاصه در اين تحقيـق در پـي پاسـخ بـه سـؤالات زيـر هستيم : پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٣/ بهار ١٣٩٦ آيا بين نقد شوندگي و شفافيت اطلاعاتي شرکت هاي بورسي ايران ارتباط معنـاداري وجـود دارد؟ و نيـز آيـا مي توان رابطه اي معنادار بين شفافيت اطلاعات و ارزش شرکت هاي بورسي يافت ؟ ٢- پيشينه تحقيق نتايج تحقيق شهسواري (٢٠١٤) نشان مي دهد که بـين جريـان هـاي نقـد عمليـاتي غيـر عـادي و نيـز هزينه هاي اختياري غير عادي با خطاي مديران در پيش بيني سود رابطه اي عکس وجود دارد.
leverageit: نسبت کل بدهي ها به کل حقوق صاحبان سهام شرکت i در پايان سال t ٨-٢- مدل فرضيه دوم به منظور بررسي فرضيه دوم اين تحقيق نيز مبني بر اينکه شرکت هاي با شفافيت اطلاعاتي بالاتر ارزش بالاتري نسبت به ساير شرکت ها دارند، از مدل رگرسيوني ٥ استفاده شده است : Qit = н10 + н11TRANSit +н12ln(salesit) + н13cum_retit +εit (5) پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٣/ بهار ١٣٩٦ Qit = شاخص Q توبين يکي از معتبرترين شاخص هاي اندازه گيري ارزش شرکت هاست که حاصل تحقيقات جيمز توبين ، اقتصاد دان مشهور است .
29) Tang, K, Wang, C, (2011), “Corporate Governance and Firm Liquidity: Evidence from the Chinese Stock Market”, Emerging Markets, Finance & Trade, No. 47, PP.